Friday, September 12, 2008

A Word A Day?

Dalam menetapkan sesuatu perkata atau bisnes, kita kene mengira realism waktu. kita xleyh suka2 letak target klu kita tau benda tu xley tercapai. kita mesti tau, capability kita dlm melaksanakan sesuatu.

xceli, i post ni sbb kwn2 i tanya mana word-word baru utk 2-3 hari lps sbb ckp 'a word a day'? OMG, i terlupa lgsung! hahaha

yeah, i was busy laa.. dgn my 'jeans business' and my hectic schedule (tido), so mmg xsempat membuat kajian2 cultural n anthropology terhadap kewujudan bahasa2 baru. tapi anda semua jangan risau, dalam post ini mmg ada bahasa baru jugak. tapi kali ini dalam bahasa melayu pulak iaitu 'GEMURAHI'

Sejarah

Ada seorang kawan aku yang namanya dirahsiakan sedang dalam perjalanan ke Bali, Indonesia. Ehem2, Bali, whaddaya ethpect kan? Sah2 laa kota maksiat! (abes rr sape yg berkenaan kan?)

Maka, sebelum dia berangkat pergi menaiki air asia (je ke yang mampu?) tu, dia pun kol arr aku untuk meluahkan perasaan dia sebelum dia mati 'syahid' kalau kapal terbang tu terhempas kan.

(ringtone Pussycat Dolls 'Beep')

"Hye youuuu...~" aku angkat tipon dlm mood bimbo.

"Haa.. i kat LCCT ni," kata kwn aku tu.

"Haa.. bagus. apesal suara you laen mcm ni?" aku pun buat2 caring.

"Ntahlaa darl. I rasa gemuruh plak nk ke Bali. Tapi, wlupun gemuruh, masih berahi." kata kwn aku dgn nafas yg tersekat2.

"Aaa.. gemuruh berahi? Gemurahi?" pastu kitorg dua org gelak2 mcm pontianak skjp sebelum menyedari kami dah memperkayakan bahasa Melayu tercinta.

Yes.. itulah dia asal usul perkataan itu. campuran dari GEMURUH dan BERAHI. menjadik GEMURAHI.

Contoh Penggunaan

Perkataan ini boleh korang gunakan dalam pelbagai situasi yg melibatkan perbuatan yg korg amat sukai tetapi korg takut nk melakukannya. Contoh-contohnya:

1. 'OMG, gemurahi sangat I tgk donat tu. I takut gemok!' kata Ena sambil menouch-up foundation mukanya.

2. 'Aku nak sangat luahkan perasaan aku kat si (huruf ke-10 dalam ABC) tu, tapi aku gemurahi,' kata Jigo sambil makan donat yang sedang dipandang Ena.

yess.. itulah antara contoh penggunaan gemurahi. perkataan ini juga boleh diaplikasikan dalam unsur-unsur seksual tetapi memandangkan blog ini rating Umum, maka xbleyh laa kan. Sensitiviti kakak-kakak i perlu dijaga. hahahah

sampai di sini sahaja. selamat berbahasa. Bahasa Jiwa Bangsa!

No comments: