Monday, July 20, 2009

Pernah Muda - Bunga Citra Lestari

Sekarang ni aku dah kurang ber-blog, tapi berlebih-lebihan meng-Facebook-kan diri. Kalau aku bukak je laptop ni, 1st thing 1st, adalah untuk buka facebook dan tengok notifications yang ada. Pendek kata, kalau nak bagitau aku apa-apa, jangan emel, bagitau je di facebook. Lebih up-dated dan saksama. Tetiba!

Tapi, mengapakah facebook boleh mengalahkan blog aku ini yang suatu ketika dulu pernah ditatang bagai petrol yang penuh di dalam kereta Pat? Mari kita fikirkan:

1. Di facebook ramai yang suka mengomen, di blog, jarang-jarang sekali.

2. Di facebook ada kuiz-kuiz yang gemar menipu untuk kesenangan hati orang, di blog tiada. Kalau ada pun, kene buat sendiri kuiz tu.

3. Di facebook ada note yang boleh tag-tag pada kawan-kawan lain, dan kawan-kawan yang kena tag, akan di-notify tentang perihal mereka di-tag. Kalau tag kawan-kawan di blog, mereka tak sedar, unless kau pergi blog mereka pula untuk bagitau.

4. Orang suka upload gambar di facebook, tapi di blog orang suka tulis saja.

5. kawan-kawan selalu bertenggek di facebook, tapi jarang-jarang sekali kawan-kawan bertenggek di satu blog tetap. Kalau ada pun, tak tahu pun samada kawan tu online atau tak. ;P


pendek kata.. banyak lagi sebab mengapa aku ber-facebook daripada berblog. Tapi aku sentiasa tahu, blog aku ini akan sentiasa ada. Sebab kadang-kadang, soal-soal hati, bukan senang-senang boleh di-tag. Kadang-kadang, hanya orang yang betul-betul mahu mengetahui apa fikiran kita, yang akan sanggup tunggu apa update kita - bukan mudah-mudah saja terbentang macam dalam facebook. Kadang-kadang, easy-access pun bukan pilihan hati.

Jadi pada pembaca-pembaca blog aku (jika masih ada), I heart you especially for those yang concern pasal blog yang jarang di-update. :)