Wednesday, May 14, 2008

Say What You Wanna Say

aku rasa..

kita sudah slh konsep bler memperkatakan ttg ckp berlapik. ckp berlapik tu bila apa yg kita ckp itu akan memalukan org, dan menjatuhkan maruah org laen jika diperkatakan secara langsung. oleh itu, wujudlah ungkapan2 spt 'aku rasa ko mcm terlampau sikit', instead of, 'kau mmg melampau. kau patut berubah!'

aku rasa, sudah tiba masa kita paham erti ckp terus terang, dan bukan ckp lps. berterus trg tak bermaksud kita ckp lps. klu kita x suka sesuatu keadaan tu, kita ckp saja.. x perlu berlapik demi menjaga perasaan org. kerana org skrg ni tak paham bhs sket~ berterus trg pun dikatakan kurg ajar, sdgkan org itu mmg berslh pd dasarnya.


pokoknya.. klu ada yg x puas hati tu.. luahkan jek. tp dgn medium yg betul. dlm bahasa yg penuh hormat. dan pastikan tidak terlalu berbunga sehingga tak smpy mksud. dan jgnlaa kita sndr terbawa2 dek perasaan kerana pd asalnya kita yg cuba memperbaiki keadaan.

'Ewah.. aku nk tegor ko ni pun kira baek laa! dah bape kali aku pesan, setakat nk pegi koop jek x payahlaa nk pakai suit sumer. ko igt ko barney stinson???!!' - john selamba

'aku rasa kau tak patut buat mcm tu pada dia' itu lain dr 'kita kdg2 kena pikirkan sesuatu tindakan itu sebelum melakukannya' sbb directionnya tidak clear.

jadi, say what you wanna say. :)

(smbil tulis emel kat rektor psl wifi yg tetiba bengong nieh! :P)

No comments: