Friday, July 25, 2008

Patriotism (tribute to Dr. Jubair)

patriotism merupakan satu yg subjektif sbnrnya.. tp klu yg cliche itu, patriotism adlh rasa cinta yg mendalam kpd negara kita sehingga dan kita akan berusaha utk mempertahankan kedaulatannya.

patriotism ini mmg sgt di-urge kan oleh kerajaan kita.. tgklaa.. bermcm2 program yg dilaksanakan oleh kerajaan kita demi memupuk perasaan cinta kpd negara.. Kem Khidmat Negara laa, Kem BTN laa.. dan juga pelbagai iklan2 khidmat masyarakat (esp. from Petronas) yang menyentuh jiwa nuraga kita supaya mempunyai rasa kasih dan syg kpd Malaysia yang tercinta ini.

permasalahannya.. ramai org hanya melihat patriotism ini pada satu sudut jek. Patriotism itu tidak hanya dimiliki oleh askar, polis atau pasukan pertahanan sajek. Kita sebagai pelajar jugak sbnrnya memegang tanggungjwb ini jugak. kesedaran yang masa dpn negara kita bergantung di bahu kita.

Actually. lecturer Software Engineering aku. Dr. Jubair lah yang membuat aku terinspired nk menulis topik ni. sbb aku perasan, Dr. Jubair yang berasal dari Iraq ni sgt2 laa mempunyai patriotism yang sgt tggi. bkn hanya terhadap negara dia sndr.. tetapi utk Malaysia jugak.

Dr. Jubair Al Jaafar

dah 2 lectures aku dgn dia.. n dia x berhenti2 menasihatkan kitorg supaya menghormati negara kita.. dan seharusnya kitorg stadi hard utk serve negara kita supaya negara kita terjamin masa dpnnya apabila di-lead oleh rakyatnya sndr. Dr. Jubair gak tak henti2 ckp kat kitorg.. klu negara kita bergantung kpd kepakaran & peralatan2 dr luar (USA mainly..), apabila one day they cut the ties with us.. consequences nya akan menjadi sgt brt pd negara kita n seterusnya menjatuhkan ekonomi kita. so, dia kata.. klu kita sbg pljr mempunyai kepakaran2 itu sndr.. M'sia x perlu nk bergantung kpd org laen therefore.. kedaulatan ngr kita akan terjamin~

Dr. Jubair jugak ada ckp ttg dia yg dah travel bnyk tempat.. Britain, Jepun. Ang then dia settle down di Malaysia. One time, one of his colleague, a British woman.. tanya kat dia.. "Why are you staying in Malaysia? Why don't u just stay in Britain?"

Dr. Jubair just jwb...

"Malaysia is a safe country. I feel safe. I'm lucky to be in Malaysia."

ada dlm satu lecture.. Dr. Jubair ckp "U shud respect the flag!!" yg membuatkan beberapa kwn2 aku terbimbo jap apabila mendgr saranan dia tu. kemudian dia smbung..

"U shud respect the flag of Malaysia. I respect the flag coz I work for Petronas which serves the country,Malaysia. If you don't wanna respect me, than that's OK. but respect the flag.. respect your country..."


p/s: sorg model berkemungkinan bsr dipenjarakan kerana tgkp gmbr bogel smbil duduk di atas bendera negara Peru.

3 comments:

Unknown said...

uuu ouch..terbimbo jap? =P muahahahaha

Isumaru said...

aahahhaa... kita kan yg selalu ada bimbo moments tu

:P

Amizah Azid said...

marilah berkobar-kobar~
blajar rajen2 then serve utk our beloved M'sia
M'sia boleh!!