Wednesday, January 28, 2009

Dreamin' Out Loud - OneRepublic

Tadi, aku ke kelas Introduction to Knowledge Management (IKM). Ya, aku pergi kelas. Huhu

Anyway, brief info tentang KM. KM ni lebih kepada sharing of information between people within or outside an organization yang disokong dengan kemajuan teknologi macam internet. Jadi, dalam satu company tu, KM sangat-sangat penting especially when it comes to Intelectual Property. Harta company tu, beb.

Anyway, salah satu strategi yang diguna-pakai untuk KM implementation di US adalah 'Water-Cooler Strategy'. Strategi ni dikatakan berkesan sebab kebanyakan pekerja-pekerja di US ni suka melepak dan bersembang sambil minum air di water-cooler machine mereka. Jadi, untuk menggalakkan discussions di kalangan pekerja-pekerja mereka, companies pun mengambil langkah meletakkan lebih banyak water-cooler machines di dalam pejabat. Now it makes sense kenapa banyak water cooler kat ofis-ofis Amerika! ;P

Anyway, tadi aku pun terfikir lah. Boleh ke strategi begini berkesan di Malaysia? Mungkinkah dengan meletakkan lebih water-cooler, pekerja-pekerja Malaysia akan lebih banyak mengadakan intelectual discussions? Mari kita lihat apakah drawbacks atau kelemahan-kelemahan yang mungkin terjadi jika strategi ini diamalkan:

1. Pekerja akan lebih banyak ke tandas daripada bersembang kerana terlalu banyak minum air.

2. Water-cooler tidak mendapat sambutan kerana orang Malaysia tak suka minum air masak.

3. Tidak sopan bercakap sambil minum. Apetah lagi sambil berdiri sebab selalunya tiada kerusi di water-cooler machines itu.

4. Selalunya water-cooler diletakkan di tempat awam, jadi orang Malaysia yang lebih gemar mengumpat mungkin tidak selesa dengan keterbukaan itu.

Jadi, apa langkah-langkah yang boleh diambil untuk kita mengatasi kelemahan-kelemahan ini?

1. Sediakan water-cooler di dalam tandas. Sambil minum, boleh ke tandas dan aktiviti bersembang masih dapat diteruskan.

2. Daripada membekalkan air masak, water-cooler itu akan lebih mendapat sambutan jika dibekalkan dengan jus oren atau minuman bikarbonat seperti pepsi atau coke.

Tapi sebenarnya, aku dapat rasakan yang strategi ini walau di-modify dengan apa cara sekalipun, tidak akan dapat diaplikasikan secara maksimum. Jadi, aku rasa daripada menggunakan water-cooler, apa kata kita gunakan dua langkah di bawah:

1. Untuk lelaki, eloklah disediakan bilik pool untuk mereka. Di dalam bilik itu juga dibenarkan merokok. Tapi, jangan diletakkan TV ataupun permainan komputer sebab nanti mereka tak bersembang, sebaliknya lebih fokus menonton atau bermain.

2. Untuk perempuan, apa kata kubikel ofis mereka dipisahkan oleh pintu pagar ataupun cermin tingkap. Bukan apa, perempuan ni kan suka buat 'mesyuarat pagar' atau 'mesyuarat tingkap'.

Sekian, majulah KM untuk PETRONAS. Adios!~

3 comments:

eyemeroll said...

1. Sediakan water-cooler di dalam tandas. Sambil minum, boleh ke tandas dan aktiviti bersembang masih dapat diteruskan.

minum dalam tandas lagi la tak senonoh b'bnding minum sambil berdiri...

Lya said...

ismal.. you're tagged!

macha_sezs said...

owh. buleh cam tu eh? nanti aku propose kat kompeni aku..