Thursday, February 5, 2009

Rules - Shakira

Alright. Petang tadi for the first time I went to Business and Cyber Law (BCL) lecture after I am confirmed to be in the lecture. The new student portal seriously has done a big damage to my schedule. Sekarang dah burn dua hari untuk turun berjogging. Macam mana aku nak mengekalkan figura supermodel aku ni? (hikhik!)

Anyway, dalam kelas hari ini lecturer itu menerangkan pada kami tentang Federal Constitution dan macam mana di bawah Federal Constitution ada Parliament (Federal Law) dan juga State Legislative Assembly (State Law). Kemudian macam-macam isu undang-undang turut dibincangkan. Quite interesting-lah since aku pun suka law semua ni.

Kemudian, ada seorang foreign student ni banyak tanya dalam kelas. Macam-macam soalan ditanya-nya pada lecturer aku tu sampai terbabas kelas tu. Elok-elok patutnya habis pukul 630pm tapi beranjak sampai ke pukul 7. Aku by the time pukul 630 tu memang dah tak mendengar sangat butir bicara lecturer aku dan budak Chad itu sebab aku bayar course aku tu sampai pukul 630 jek. :P So, aku sembang-sembang saja-lah dengan Frank dan Ajat yang duduk sebelah aku.

Tapi, itu tidak bermakna aku tidak menumpukan perhatian langsung. Bila satu-satu kes tu menarik, aku dengar-lah jugak. Antara yang menarik perhatian aku bila terbangkit isu Pulau Sipadan yang Malaysia rebut dengan Indonesia tu. Kemudian Frank pun cakap lah kat aku yang dia dengar kita dapat Pulau Sipadan tu sebab kita ada akta melindungi binatang apa entah kat pulau tu. Frank pun tak pasti. Dia kata dia dengar fakta binatang dia tu di radio.

Lepas tu aku pun cakap-lah pada Frank pasal Pulau Batu Putih dan macam mana Singapura berebut dengan kita walhal tak ada apa pun sangat di pulau itu. Cuma ada rumah api. Dan besar kemungkinan ada sumber minyak di kawasan sekelilingnya. (Oh, patutlah berebut!)

Aku juga teringat pasal isu yang Filipina menuntut negeri Sabah. Sebab Filipina cakap dia ada kontrak tanah yang menyatakan Sabah itu hak milik kerajaan Filipina. Wah, aku tak paham betul. Semua negara pun nak claim tanah Malaysia yang tak seberapa ni. Lepas tu, Frank tiba-tiba berubah serius dan berkata;

'Itu tak apa lagi Filipina nak claim Sabah. Ada yang lagi teruk tu kau tak kira,"


"Ye ke? Kita lawan negara mana lagi?"


"Tu... PKR nak claim Malaysia."


"Erk~"


p/s: Blog saya bukan blog politik, ya!

5 comments:

Mh said...

peh politik2.

FOGGIE SI KATAK HIJAU said...

hahaha...
klaka la ko...
oit!korg da cukup umur mengundi ye..
sile sedar diri...:P

macha_sezs said...

haha..ismal. ko tak layak mengundi lagi kan??

lalala~~




word verification- aahote
len macam je bnyi. :P

Isumaru said...

oit
taun ni aku 21 taun rr

da layak mengundi. huhu~

Ms Elise Paloma De' Amor said...

21 thn ker..muka u nampak matang...cool huh