Monday, April 14, 2008

If We Were a Movie?

"If we were a movie, you'd be the right guy
And I'd be the best friend you fall in love with
In the end we'd be laughing, watching the sunset
Fade to black, show the names, play the happy song, yeah"

- If We were a Movie by Hannah Montana

huhuu... mesti korg2 sumer korg penah terpikir, 'kalau laa aku ni watak dlm filem ni... best x?' dan macam2 lagi imaginasi filem terutamanya bler kita kecik2 dulu kan. dulu.. aku mmg teringin sgt nk jadik power rangers. serius. aku kecik2 dulu pas smyg, doa mintak jadik power rangers. boleh? huhuhu

salunya.. klu lelaki tu mmg angan2 nk jadik superhero laa. Zorro, Spiderman, Superman, Batman.. Keluang Man?.. eyh. huhuhu. memang andai kata ada sambutan Halloween kat Mesia ni aku konfiden jek ramai jek yg ade kostum2 superhero ni. sumer geli2 pun, tetap nk pakai spender kat luar. eheh

yg pompuan lak.. suka blushing2 terbayang yg derg laa heroin yg diselamatkan oleh super2 hero ni macam Mary Jane si awek Spiderman, xpun... klu korg satu geng, korg akan bygkan korg laaa kwn2 baek mcm dlm filem Sisterhoods of the Travelling Pants. korg terbyg mcm mana setiap satu dr korg akan ada cerita tersendiri, tetapi akan ada satu benda yg menyatukan korg. pendek kata, if only life was a movie kan??

so kat sini aku nk share fantasi muvi aku. ape watak yg aku teringin nak jadik.. n os cof laaa.. fantasy characters aku ni dtg dr muvi2 yg sgt aku minati!

1. Cyclops from X-Men Trilogy

ehehhe... walaupun betapa pathetic nyer si Cyclops ni dlm X-Men 3 tu.. tapi aku rasa watak Cyclops sgt laa kool. Sebagai seorg yg specky.. aku merasa bagaikan diwakili oleh Cyclops dlm cite X-Men ni. haha. tp mesti cam kool gler kan mata leh kua laser cmtu. pasni sape2 ngutuk2 aku... aku pegang2 jek cermin mata itam aku... konfem cuak kan?


'Sape tadi yg panggil aku gemok td? Sape? Sape?!!' - aku

2. Aman from Kal Ho Naa Ho

pada aku.. mcm mana Shah Rukh Khan menghidupkan (wlupun dia ade kanser..) watak Aman dalam salah satu filem Hindustan yg aku minati ni amatlah mengkagumkan. aku sgt suka n respect watak Aman. xdelah aku nk ade kanser kan, tapi aku kagum dgn positivity yg ada pd Aman walaupun dgn tragedi yg menimpa dirinya sndr. dan dalam masa yg sama... wlu betapa teruk nasib kita, kita tak berharap org laen akan kene benda yg sama.. tp sebaliknya kita dtgkan kegembiraan dlm hidup org laen, sebagaimana yg dilakukan Aman.


'Ergh... klu ye pun nk mati dah, gigi jgn lupa gosok! Bau dia~~perghhh' - Preity Zinta

3. Amelie from Le Fabuleux destin d'Amelie Poulain

yer~~~ tiada kekeliruan jantina di sini. cuma dlm filem fantasi Perancis ini, aku suka akan keberanian Amelie utk hidup di alam fantasi. Amelie ni pun suka mendtgkan kegembiraan dlm hidup org laen gak.. tp dlm cara dia yg tersendiri. Amelie sentiasa ada perancangan nakal dan fantasinya. akhir skali, aku suka ironik yg menimpa Amelie mcm mana dia sibuk memberi kegembiraan pd org laen, tp dia sndr takut nk mengecapi kebahagiaan sndr.

'Ini bukan sudu.. tapi tongkat sakti! yerp. boleh mkn ais krim guna tongkat sakti.. ehehehe' - Amelie

4. John Nash from A Beautiful Mind

yeah.. dr kecik lg aku mmg suka berangan2 nk jadik character genius dlm filem. aku igt lg dulu ade satu muvi Disney kot.. dah lama dah.. dulu tyg kat TV3, psl sorg budak yg kene renjatan elektrik dr komputer. pastu tros kepala otak dia copy database computer n menjadik pandai. hahaha... anyway, when it comes to John Nash... dia ni mmg laa cerdik genius.. tp at the same time, dia ade mslh mental schizophrenia yg menyebabkan dia mengalami halusinasi. aku suka tgk mcm mana John Nash ni struggle utk meneruskan kehidupan yg normal dan akhirnya berjaya memenangi Anugerah Nobel. bravo!

'Ini cuma bayangan aku ke.. or mmg aku ada suara 2 org laen kat sebalik pokok ni? Korg nmpk ke derg???!' -John Nash

5. Morgan Spurlock from Super Size Me

actually, Super Size Me ni bukanlah sebuah fiction pun, tp dokumentari. dan Morgan Spurlock pun bukanlah satu karekter rekaan tp seorang real movie-maker. tp, aku ni mmg punya impian nk menjadi seorg muvi maker.. yg dtg dgn muvi2 yg memberi kesedaran dan idea2 berguna pada manusia. aku nk jadik manusia yg amek risiko mcm Spurlock ni. Dia buat diet McDonalds selama 30 hari - breakfast, lunch, dinner - semata2 utk buktikan betapa berbahayanye mkn McD sevara berlebihan dan risikonya pd kesihatan kita. dan taun ni, kita akan menyaksikan Spurlock beraksi lg dlm filem dokumentari terbarunya, 'Where in the World is Osama bin Laden?'.. huhu, can't wait!

'Let's smoke the fries!!' - Morgan Spurlock

anyway... cukuplaa sekadar kasik 5 watak2 yg menjadi fantasi aku selama ni. korg2 pun, share laa ape watak fantasi korg dan mengapa.

itulah magiknyer menonton filem pada aku. kdg2.. kita boleh relate diri kita kepada situasi watak2 dlm filem tu.. kdg2.. filem membuat kita teringin nk berada dlm filem tu. in any ways, aku akan terus mengdiscover filem. dan akan terus menyimpan impian utk menulis dan mengarah filem aku sndr~~

walau degree business skalipun... lalalalla~~~

No comments: