Friday, April 18, 2008

Mental Block?

OMG.. lately aku mmg siyesly hv no idea nk tulis ape on the blog. mmg laa aku sgt2 teringin nk post sth.. tp aku xnklaa post benda2 yg bukan2 mcm 'memperkenalkan si A' walhal sumer org xnk kenal si A tu.. ataupun cerita gosip2 hangat yg berlaku di dlm UTP ni sbb gosip2 murahan ni mcm x membina jiwa raga aku... haihhh

penat sgt jadik penulis ni. anyway.. aku rasa patutnyer aku berkongsi idea kepada penulis2 blog laen mcm mana aku leh mendapat inspirasi utk menulis. mana tau.. ade yg terkena mental block mcm aku jugak.. bolehlaa mengamalkan tips2 di bwh ini utk kegunaan di masa dpn~

so.. ape tips2 nyer?

1. Isu-isu semasa

ya kawan2.. klu anda sumer perasan, aku mmg suka menggunakan isu2 semasa sbg inspirasi aku utk menulis sbb isu2 semasa ini mmg recent n klu yg popular tu mcm 'Dato' N dituduh bunuh si A' maka lg menariklah isu yg dibawakan. tp, utk menggunakan kaedah ini, para penulis hendaklah sendiri peka dgn isu2 semasa itu. baca sokkabar, baca internet dan kene make sure berita yg dibawa adlh tepat dan bukannya tabloid semata2. ewah!!

Yess.. sape laa yg xnk bc blog ko klu berita nyer hangat mcm atas ni! Pasni buat tajuk 'Rektor berjoget lambak sambil menjelir lidah!' ;P

2. Filem, Album, Series Review

Yes... klu kita tau kat UTP ni mmg boleh dikatakan hampir semua student berlibur samada dgn menonton muvi, mendengar mp3 yg didonlod secara haram dan juga series2 popular luar negara mahupun tanah air. dan sesungguhnya, klu menulis psl review2 ni mmglaa amat dinanti2kan pelajar2 UTP yg sering dahagakan recommendation dr penulis2 blog ni. Klu korg perasan, aku siap buat ruangan khas utk review ni sumer. dan kdg2, ramai jek yg jumpa aku tetiba ckp, 'eyh, best laa muvi gone baby gone.. thx kasik tau eyh!' so.. klu xde idea nk buat ape tu.. rajen2 laa bukak dc++ tu, then ko search je laa ape2 yg ko rase best.. ko experiment.. n ko tulis kat blog korg. (p/s: Series Samantha Who? sangatlaa best.. rugi x tgk!)

'Haihh.. muvi laen review bukan maen pjg.. tp series aku sebaris jek??' - Samantha

3. Perasaan x Puas Hati

yaa... actually, bler b'ckp ttg ketidakpuasan hati ni bukanlah mksud aku mcm korg bengang dgn sorg tu.. trus ko kutuk2 malukan dia kat blog korg.. sbb aku rasa amatlah tidak matang bg seorang manusia itu utk attack org laen guna medium internet. manusia yg bertamadun menggunakan konsep musyawwarah ok! (yes, Pend. Islam SPM dulu A1).. anyway, maksud aku mcm post 'Mangsa Fesyen' aku dulu laa.. aku xpuas hati dgn penampilan sesetgh pelajar UTP yg aku rasakan tidak kena dgn keadaan.. jadi aku tulis laa psl tu.. or kisah korg x puas hati dgn babi yg giat diternak.. korg pun tulis laaa. xpun korg menyampah dgn budak perempuan yg kata korg bising kat dlm lecture (walhal korg mmg bising pun)... so korg tulis psl tu. yaaa.. benda2 ni mmg boleh menjadi sgt menarik sbb degree dia ala2 mcm gosip laaa... bezanya benda tu mmg btol2 terjadi.. dan klu xnk memalukan org.. sentiasa laa gunakan perlambangan mcm si P, K, W, F dan S. x gitu Pat??

Entry psl cmne nk lukis babi pun OK gak! :P

4. Peristiwa Menarik dlm Hidup
yer.. ini pun aku suka tulis. peristiwa2 menarik yg bermakna ini aku rasa mmg patut dikongsi klu ia dpt memberi iktibar, inspirasi dan juga kesan kepada kehidupan org laen gak. sebagai cth... 'saya jadi kaya bler buat multi-level-marketing' (hik hik), anyway... bler org laen baca.. derg akan tertanya2 btol ke? klu btol dia jadik kaya, aku nk test gak.. nk kaya gak! mcm tu laa konsepnya. ataupun korg leh ceritakan gak kisah sedeyh korg mcm 'tipu jek multi-level sumer tu! i masok bukan maen lama xkaya2 jugak!' (haaaa.. bukan maen pjg lagi tajuk entry dia!) so.. entry korg akan menyebabkan org terpikir dua kali pulak. tp, jgn laa pulak korg tulis psl td korg g mkn.. pastu pakai baju.. pastu korg mandi.. mkn sumer. perlu laa org nk tau rutin harian hidup korg? menarik ke?

OK jek nk tulis psl aktiviti harian, tp smbil belajar French. Boleh?

5. Pasal Korang xde Idea Tulis Blog

ahahahah.. mcm aku skrg ni laaa.. dah xde idea tulis blog.. aku pun gunakanlah keadaan ni utk aku menulis gak sesuatu. tapi tetap ni aku nk buat konon2 nyer gempak laa entry ni siap ade tips2.. bernombor2 sumer.. padahal dakyah aku jek nk kasik mcm grand~ :P korg pun nnt klu xde idea.. buat jek cam aku. like orh puteh always said.. u got lemon, u made lemonade out of it. I got mental block, i made blog out of it. ehehheeh

'Yess!! I jadik buah-buahan pertama yg disebut dlm blog Ismal. Vogue Sgt! - Miss Lemon

anyway... actually sumer org ade konsep dan cara tersendiri dlm menulis blog derg dan sbbkan perbezaan ini lah yg menyebabkan blog2 boleh manjadi unik dgn sendirinya. tak perlu kita nk tulis benda yg kita x selesa nk tulis, mcm dlm kes aku.. gosip, just semata2 nk puaskan hari org dan nk glemerkan blog kita... walhal ko sndr rasa benda tu buang masa. mcm klu kat link2 blog yg aku rekemenkan ni.. kwn2 aku sumer ni tulis mcm2... ade yg berpuitis (Paan & Afiq), ade yg berkongsi hobi blythe doll nyer (kan Alin?) dan ade yg mmg hebat bab2 gosip ni.. (kan Pat?)....

yg penting.. be true to urself dan trus sama2 kita sapot-menyapot antara satu sama laen! hidup Bloggers!

2 comments:

h a r i t h said...

ya Allah panjangnye kerapuan y ko buat..huhu

Isumaru said...

merapu is like my middle name kot~

:)