Friday, April 11, 2008

Viva Explore RC

yer. akhirnya baru laa terbukak ati nk buat coverage psl Explore RC yg telah pun selamat berlgsung pada 5 & 6 April yg lalu. anyway.. klu pada sape2 yg tataw, Explore RC ini adalah event tahunan yg dianjurkan oleh Residential Committee Support Unit (btol ke aku ni?.. gasak je laa) ataupun lebeyh dikenali sebagai RCSU UTP. Explore RC ni adalah UTP mini version of amazing race laa kiranya dan hanya bertempat di dalam kawasan UTP.

anyway... team aku iaitu 'Perut Kencang', yaaaa kwn2... take it seriously. ia bukan sekadar nama. :P team aku yg dianggotai oleh dua lg kwn baek aku iaitu Iskandar dan Pitmin telah berjaya menempatkan diri dlm senarai top 20 slps bersaing bersama 59 pasukan laen di preliminary round. waktu pusingan awal tu kitorg kene berlari 3 rounds and kene wat sudoku. actually ade cite versi pjg sbnrnya berkenaan team aku waktu pusingan awal ni tp to keep it simple, aku mls nk cite. ehehhe


kemudian.. tiba saat di finale. satu lg team yg berjaya masok ke finals adlh team dak batch kitorg.. tp derg dak2 matrix laa... iaitu team 'Carrera'.. buat pengetahuan sumer, derg ini tidaklah ditaja oleh syarikat jam tgn Carrera mahupun syarikat pen itu. jadik, basically kami memulakan final Exlore RC ini sebagai team yg akan bekerjasama.. ehehhe...

CARRERA bermacho-machoan sebelum berpeluh-gelian

Explore RC take off hanya dgn 18 teams sbb 2 team menarik diri.. (cuaklaa tu dgn Perut Kencang dgn Carrera kan? :P)... kami bermula dr village 2 dan klu pertama jek dah susah... kasik gmbr blok2.. pastu soh cari tempat yg bertanda X dlm peta tu. jadik, sbg teams yg lmbt pikap... Carrera n Perut Kencang follow jek ah org laen dan smpy jugak ke tepi blok v1a.. huhu. challenge nyer kene kutip daun kering smpy 2 kilo.

anyway. perlu ke aku cerita pjg??? mesti korg busan baca pulak nnt berikut aku senaraikan antara challenge2 mencabar spjg explore RC dan antara challenge2 yg aku rasa xde pun xpe:

challenge2 mencabar:

1. makan 2 biji peria katak, sebekas kecik wasabi dan secawan telur mentah
- huhu.. Carrera mengambil masa seploh menet nk settlekan challenge ni. kitorg plak mmg laa sekejap jek.. tp mcm rasa nk bunuh diri jek. sorry laa is n pit, aku mmg x mampu nk telan benda2 tu sumer. aku just contribute dgn minum telur jek. is sonok jek mkn peria katak tu.. selambayaya jek ckp rasa benda tu mcm belimbing muda??? pit pulak da mcm nk mati plak aku tgk mkn wasabi... huhu.. saket2

2. menyelam n carik syiling dlm kolam renang
- dah laa dlm team aku yg plg power berenang just pit jek.. aku ni sket2 jek.. iskandar? hurmm, forgedit! ehehe, anyway, menyelam, mencarik dan cuba menggapai syiling2 tu sgt laaa menyeksakan. dahlaaa syiling xbnyk sgt.. klu ade pun sekupang2.. walhal nk carik rm5.25 nieh... mmg laa kesian aku tgk pit tu.. so aku pun beranikan je laa diri nk menyelam jugak. tp enjoy gak laa sbnrnye challenge ni sbb waktu kat kolam renang, bnyk dah team yg berkumpul. huhu

'ko nmpk x tu, pit?' - iskandar

'mana pulak??' - pit

'alaaa.. dlm tangan budak tu.. ko rampas jek!!!' - aku


3. mengira lambang explore RC pada lampu2 di trek jogging di mlm yg gelap
- yerp.. pad waktu ni, aku rasa bnyk laa team yg stucked sbb mmg laa amat sukar utk mengira lmbg tu.. kitorg mula2 igt 54. TETTTT! salah! 55 pun slh... rupanya 56. team Carrera berjaya menjwb slps Perut Kencg menjadik kambing itam derg... ahahhaha. anyway... wlupun ketinggalan di situ.. akhirnya sumer team kembali berkumpul sbb x dpt jwb klu seterusnyer... hahahah

4. mentafsirkan klu2 utk mencarik checkpoint
- yer kwn2.. klu2 explore RC ni bukanla mcm klu amazing race yg direct jek bitau where u shud go. tp klunyer ala2 riddle, teka-teki dan equation2 ntah ape2 yg perlu di decode kan. pada round ke 4, Perut Kencang stuck pada klu 'Wells in UTP' yg menyebabkan kitorg mengelilingi satu UTP wlupun da leading pada round tu. ropa2nya, maksud klu itu ialah telaga minyak.. n merujuk pada nama blok2 di Village 6. Haihhhh

5. berkayak
- actually challenge ni sng jek, just that yg susahnyer waktu nk bwk kayak tu dr area derg letak kayak tu, ke area kitorg akan mula kayak. dlm jarak 200 meter tu.. seriously aku mmg rasa nk menanges agkt kayak yg berat tu dgn iskndr. mula2 kitorg ltk atas bahu, pastu tarik plak. tp still aku rasa terseksa. ahahha

challenge2 yg cam xde pun xpe:

1. kira cacing n then alihkan guna mulut ke dlm botol
- Perut Kencang abeskan challenge ni mcm x smpy 5 menet pun. pada aku, aku rasa cam simple je laa challenge ni. mungkin sbb aku x geli dgn cacing kot. so aku selambayaya jek laa gigit cacing2 tu pastu masukkan dlm botol. huhu. ade sape2 nk kiss???

2. carik tanda2 pada bola ping pong
- challenge ni cabaran dia sbb panas terik jek... klu x, mesti cam mudah jek.

Eyh, ni bola golf ke ping pong ni?? - aku

3. jual topap DIGI?
- eheheh, DIGI taja explore RC rm1000 dlm bentuk topap. so aku pahamlaaa niat komiti nk abeskan topup2 tu n dptkan cash out of it.. huhu

tp, pada aku.. sbnrnye explore RC ni xde challenge yg menggabungkan puzzle n aktiviti fizikal mcm yg kita salu tgk dlm challenge2 rancangan survivor tu. so aku rasa sebagai cadangan, komiti explore RC leh laa mempertimbangkan idea aku ni.

anyway, selepas berpenat lelah selama 2 hari... team Perut Kencang hanya berjaya mendapat tempat ke-4 sbb mslh jwn klu yg aku cite kat atas td. namunnnnnnnn.... team Carrera... ahahahahha... telah berjaya menjadik JUARA!!!

Wah, dpt rm1000 bukan maen tersipu2 lagi korg!


Hamper jek? RM1000??? ;P

pada kitorg, sumer team in the final deserve the winning. just rezeki masing2 laa kan. sesungguhnya event ni dah kasik kitorg mcm2 pengalaman dan bnyk ikatan persahabatan (dan permusuhan. :P) yg telah terjalin.

may we meet again in the next Explore RC!

(credit to Zarina n Iskandar for pix, bnyk gmbr waktu tgh buat challenge xde coz kitorg x bwk kamera waktu lari kot~. huhu)

2 comments:

georgyna said...

Mok! u ni spell name i pun wrongly tao.. hahaa! love love perot kencang!

Isumaru said...

ahahahha. eyh? janji sebutannyer sama!

xpe2.. len kali i sebut ena je laa. to be save.. ahahah