Tuesday, February 5, 2008

Fail-X : Mengigau???

(Amaran: Jika anda lemah semangat, entry ini mungkin tidak bersesuaian. Sila layari laman web lain seperti Disney channel ataupun menonton Teletubbies)

Mengigau, bercakap ketika tidur atau nama saintifiknya somniloquy merujuk kepada sebarang pengucapan ketika tidur dari sepatah perkataan sehinggalah ke sebaris ayat. Ia mungkin disebabkan stres ataupun masalah kesihatan. Fenomena ini tidaklah berbahaya kecuali menganggu teman sebilik anda.

Simptom-simptom:

1. Bercakap atau mengomel ketika tidur
2. Orang yang tidur tidak sedar akan percakapannya
3. Kadang-kadang menjerit, menyanyi atau mengerang
4. Mungkin berkaitan dengan penyakit fizikal ataupun mental

Rawatan:

1. Elak atau rawatilah stres anda
2. Amalkan teknik bertenang ataupun meditasi
3. Minta seseorang gerakkan anda jika anda mengigau

Yer kawan-kawan.. penyakit mengigau ini sememangnya amatlah biasa terjadi di kalangan pelajar-pelajar universiti kerana biasalah tu kan kalau student stres2. Kadang2, jika seorg rumet sdg stay up membuat homework.. tetiba terdgr bunyi suara org bergelak tawa mengilai di blkg dia.. tak ke boleh terkencing dlm suar dibuatnya???
'Rasa-rasa mcm ade org panggil nama I tadi!' - abg Pierre

Oleh itu, aku rasa bertggungjwb utk menghighlightkan mslh ini kpd anda2 sumer sbb kita kdg2 x sdr mengigau ini terjadi pd kita, tmbh2 klu rumet kita pun stok tido mati jugak. Dulu waktu aku kat asrama, kwn aku penah tgh tido tetiba menjerit, "Terima Kaseyyyyy!!!" Wah! David Arumugam ke kau? Mimpi buat konsert ke??? Dahla member aku tu mmg mamak.. trus sepanjang idup kat asrama tu aku bhn dia ngan panggilan Alleycats. huhu
'Hurm.. pelik juge, aku pun tak pernah mimpi ckp Terima Kaseyyy!' - David Arumugam

Kwn aku sorg ni, si Iskandar pulak lagilah... ada satu mlm exam week tu, aku g stadi kat blk dia dgn beberapa org yg laen lagik juge. And then, dlm kul 4 pagi tu baru kami benti stadi. Waktu tu Iskandar still tdo lagi. Tgh aku sembg2 dgn Mared, rumet dia tu, tetiba terdgr Iskandar berckp, "ermm.. ermm.. cari cos angle" haaaaaa!!!! mcm mana tu korg??? klu dah student 4 flat tu mmg mengigau pun stok intelek. Ni mesti dalam termimpi-mimpi jawab soklan exam. Korg mengigau ape??? Prison Break? Ugly Betty? Sharifah Aini?
''Sejakku, terpandang wajahmu, fikiranku telah terganggu!' Ewah, tu yg mimpi I tu!' - Kak Seripah Aini

Itulah dia... tp ekceli, rumet aku Hilal ade juge ckp kat aku yg aku ni kuat mengigau juga especially bler aku pnt. Pernah satu masa (yg x dpt dipastikan bile), dia kata aku mengigau bertepuk tangan. Ini bukan bercakap lagi, siap beraksi lagi. Mimpi ape lah agaknye aku waktu tu smpy bertepuk tangan... uuuu
Mungkinkah aku sedang menonton konsert Rihanna ketika itu???

Anyway.. bercerita pasal rumet aku plak ni.. ade satu siang tu.. dia tgh tido. Pnt kot buat kerja2 event. Aku yg tgh khusyuk beronline ni tetiba terdengar bunyi 'MIOWWW'. Aku yg terkejut pun trus pandang blkg, yerlah mana tau pintu bilik terbukak ke smpy kucing leh masuk. Tapi tidak! And then aku pandang rumet aku.. mulut dia dalam proses tertutup seolah-olah baru lepas bercakap smbil dia sdg tersenyum. Huh... macam mana tu korg??? Hilal mengiauuu??? So, kalau ikut rawatan yang dicadangkan kat atas tadi, aku sepatutnya kene laa gerak Hilal tapi aku berfikir dua kali pulak. Bukan sebab ape korg.. aku takut....

Takut kene CAKAR!!!! Larikk!!!! :P

'Sampai hati kau cerita kat blog ko pasal aku,Ismal! I asah kuku sekarang!' - Hilal

Ampun Hilal! hehehhe

4 comments:

Anonymous said...

hoho..rumate aku pon kuat ngigau gak.. selalu la aku dgr dia cakap merepek2 masa tido..
so cik seri siantan, perlukah saya kacau dia tidur?

Isumaru said...

(smbil menjadi jelmaan Cik Seri Siantan) Yer, klu rumate awak tu mengigau over sgt, amek jek kayu hoki dia tu hempuk kuat2 kat kepala dia. InsyaAllah tak berbunyi lagi. Voley?

Unknown said...

haha comelnye hilal mengiau dalam tido. agaknye rindu kucing kat rumah kot hehe.

kalo penat sgt memang leh ngigau.. dlu my rumet cakap aku ngigau sampai dok bersila atas katil, tp mate terpejam sambil cakap2 something yg takleh dipahami. pstu tdo balik. hehe :P

Isumaru said...

ahahha.. hilal? cumil? hurmmm (garu2 dagu).. ;P

haaaa.. tu aku tau ko tgh buatpe.. mesti tgh mengumpat kan???

kan??

kan??