Friday, February 22, 2008

Memperkenalkan : FK

Yer kawan2... my dream is to be a journalist, or TV reporter n blogging ni boleh jadik a good training ground for me utk mencapai impian tu laa.. so aku akan lancarkan berberapa siri interview dan diskusi sepanjang berblog ni. salah satu sirinya ialah 'Memperkenalkan : (Blogger)' di mana aku akan memaparkan interview-interview aku dgn blogger baru, yg kontroversi dan juga yg season.. aku gak akan mulakan dgn blogger2 UTP dulu seblom mengembangkan sayap ke blogger-blogger handalan laen... ewahhh....

So.. let's us kickstart by me introducing u guys to this one friend of mine yg baru jek menceburkan diri dlm bidang berblog ni klu tak laen tak bukan... FK!!!!

This is FK's territories!

Eyy... sape FK ni? Motip tiru2 Norish Karman pulak guna NK mcm tu...

FK atau nama panjangnya Firdaus Kamaruzzaman telah membina blog sulungnya FK-Zone selepas dua org kawan baiknya terlebih dahulu bergiat aktif dalam bidang ini siapa lagi klu bukan Meeno dan ehem ehem... sayalah kan?

Anywayyyy.... mesti bnyk persoalan kat pikiran korg tentang siapa FK ni kan? so let's baca my interview dgn FK yg telah mengambil tempat di kafe v5 (membeli nasi lemak) dan kafe v3 (membeli air bungkus) baru-baru ini....

Ismal : Kenapa FK?
FK : Takde sebab..
Ismal : Takde sebab yg musabab ke? (matilaa takde idea nk tanya soalan)
FK : Takde... (gelak)
Ismal : Siapa Idola FK dalam berblog?
FK : FF.
Ismal : Siapa FF?
FK : Fara Fauzana.
Ismal : FF ade blog ke? (kantoi tak buat homework dulu kan?)
FK : Ada! Kat hot.fm punya laman web.
Ismal : So.. selalulah FK tengok blog dia?
FK : Aaa.. selalu jugaklah.
Ismal : Selalunya idea blog FK ni datang dari mana?
FK : Datangnya dari peristiwa semasa.
Ismal : Salah satu komen yg diberi oleh orang adalah FK ni tak merosakkan bahasa. FK bersetuju tak dengan kata-kata tu?
FK : Saya rasa sangat bersetuju! (ewahh.. benda baek mestilah kau bersetuju!)
Ismal : Adakah ini memang tujuan FK?
FK : Tidak... saya ingin... (diam) saya tak reti menggunakan bahasa.. jadi guna je lah ape-ape!
Ismal : FK merasakan blog FK ni lebih serius ke atau kasual?
FK : Ikut mood.

'Sbb u dah interview I ni.. I belanja u nasi lemak.. OK?' - FK

(berhenti seketika untuk membeli nasi lemak smbil Ismal mengadu2 harga nasi lemak yg mahal juge kepada FK!)

Ismal : FK selalu tak mengikuti perkembangan dunia semasa?
FK : Saya tidak suka... baca... kalau surat khabar tu.. frontpage tu memang tak nak baca sebab bosan.
Ismal : Jadi adakah FK menumpukan pada berita-berita hiburan sahaja sebab saya tgk ada post One in a Million?
FK : Aaa... tu bolehlah jugak. Kalau yg politik tu memang saya tak minat.
Ismal : Macam mana pulak kisah politik dalam UTP?
FK : Dalam UTP pun saya tak minat sgt...
Ismal : Ok... erm.. apa respons kawan-kawan FK bila membaca blog FK ni? Adakah mereka terkejut ke.. diorang mcm seronok ke?
FK : Diorg menyuruh saya guna blog ni utk mengutuk sape2 jek. (kawan2 contoh sgt!)
Ismal : Adakah FK berbuat demikian?
FK : Ahha... tak tahu lagi! (gelak besar)
Ismal : Pada pendapat FK kan, dengan kebanjiran blog2 yg ada kat UTP dan juga di dunia skrg ni.. adakah dia lebih membawa impak positif ke negatif?
FK : Sebenarnya.. blog ni.. tak kesahlah orang nak baca ke tak... tapi kadang2 pendapat yg disuarakan melalui blog ni kadang2 ada juga idea yg bernas. So, klu lebih bnyk blog, lebih bnyk idea bernas lah!
Ismal : Jadi macam mana pula isu tiada tapisan pada blog2 ni?
FK : Isu tiada tapisan... bagi saya.. setiap org tu berhak.. ada hak utk buat apa yg dia suka. Penulis ada hak, pembaca pun ada hak jugak. So terpulang pada pembaca tu pilih blog macam mana yg dia nak.
Ismal : Itu sahaja soalan saya.. terima kasih FK.
FK : Sama-sama.

'Blog saya bernas! Beras nasi lemak pun Bernas juga!' - FK

(lps abes interview tros mkn nasi lemak yg dibungkus td... lapa2)

so kwn2... itu dia penjelasan FK tentang isu diri dia... ttg isu politik dan juge kebanjiran blog2 yg ada di zaman skrg ni. FK ni walaupun baru tapi tlh berjaya membuat perbezaan pd gaya penulisnnya dgn pilihan2 ayat dan bahasa yg masih suci dari dirojakkan (hehehe... terasa pula diri sndr).. orait... klu pembaca2 teringin sgt nk tahu psl blogger laen pula, sila2 berikan idea pd aku.. insyaAllah tidak akan dihampakan permintaan itu... sampai di sini sahaja.. daaa~~~

No comments: