Wednesday, February 27, 2008

Teknologi Membunuh Memori!

smlm aku terbaca artikel 'Facebook Kills Your Memories' yg dipublish oleh PCMag dan telah jayanya di fotostat oleh housemate sblh blk aku, dan ditampalnya di pintu bilik dia.. so.. aku pun menononglaa di depan bilik dia tu smbil membaca artikel ini. naseb baek laa dia x bukak pintu waktu aku tgh bc... klu tak sah2 dia igt aku ni stalker kan?

anyway.. pas membc artikel itu.. aku cam agak bersetuju laa dgn artikel itu yg mengatakan website2 sosial mcm myspace.. frenster.. facebook sumer ni akan menyebabkan kita kehilangan memori and connection kpd contacts kita once klu dia tutup... (dats y korg mengamok klu frenster tgh maintenance kan?)

and aku rasa.. it's not just about those websites jek.. even current teknologi ni seolah2 mempamperkan otak kita sbb kita dah x pyh nk mengingat semua2 tu lagi.. klu mak bpk kita dulu tu.. no tipon, 20-30 org boleh igt siap alamat rumah dgn kisah org tu kawen dgn sape.. cucu dia sape.. sumer igt, tp kita skrg ni.. jgn kata no tipon org.. no tipon sndr pun tatau.. btol x?

'Tak silap aku.. Timah si sedara Naim yg duduk Johor kat belakang bukit, yg rumah selang 3 baris dari rumah Salim tu, yg Mak Ngah dia si Salmiah Bakar tu, dia x kawen lagi.. ade can aku ni!' - Atuk Jamel

itu br no tipon.. burfday plak mcm mane? dah bape bnyk kes bf terlupa birthday gf.. sbb korg sah2 lah takkan hapal.. ltk jek kat reminder hp... klu once hp tu hilg or rosak.. x ke gelabah kau nk bertanya blk semula kat awek korg? mesti dia carutkan korg.."burfday I pun x igt? Boyfren x guna!! baek I amek Ismal lagik bagus!" Haaaa... itulah maksudnye membunuh memori.
'Pagi td I tergelincir, kpale terantuk kat sinki.. tu yg i lupa burfday you!' - bf kacak bergaya

Anyway... aku pun perasan benda ni terjadi pd aku.. aku ni mmg laa sgt2 bergantung pd reminder2.. phonebook.. birthday adek bradek aku sndr pun x igt.. naseb baek akak aku sorg tu salu igtkan aku utk wish adek bradek aku klu burthday derg da smpy.. uuu.. and.. one more thing.. bler aku dah start menaip blog ni.. aku hari tu tetiba teringat yg waktu aku foundation dulu.. aku pnh menaip blog.. carik punya carik.. aku pun jumpa... Bridge of Gap, wah.. jiwang nama blog aku dulu kala.. anyway.. kisahnya.. lepas aku belek2 blog lama aku tu.. tetiba aku terasa x igt pun sumer peristiwa2 yg aku tulis kat ctu.. (amnesia jugak)

itulah dia.. seb bek jumpa.. so dpt laa aku mengimbau memori2 silam... ewahhh... anyway... satu jek aku nasihatkan.. klu benda2 penting ni.. jgn rr skdr ditulis kat dlm laptop ke, hp ke.. website ke.. tulis laa dlm buku or hafal betol2....especially...


LIST ORG YG BERHUTANG DGN KORG! Hikz

'Lu jgn igt gua x igt utang lu, gua da siap tattoo utang lu!' - ah long Nigga

No comments: