Tuesday, April 21, 2009

F*ck You - Lily Allen


Semalam seorang kawan baik aku tegur aku. Kata beliau, dia perasan entries blog aku lately macam merepek. Aku cakap kat dia.. aku bukan merepek. Aku cuma membuat reflection tentang dunia blog kita ini. Dan dalam masa yang sama, membuat pencarian identiti. Haha, dah tua-tua pun masih terkontang-kanting mencari identiti diri.

Identiti diri? Siapa tahu sebenar-benarnya siapa diri kamu? Ada sesetengah orang yang tahu siapa diri dia, tapi buat-buat tak tahu. Ada yang tak tahu dan ingin tahu. Ada yang tahu dan berpuas hati. Wah, banyaknya jenis. Boleh jadik kuiz kat facebook ni! :P

Aku tak suka orang yang mempunyai kecelaruan perwatakan. Maksud aku, dari aspek cas negatif-positifnya. Especially yang kalau digabungkan kedua-dua sikap itu dalam satu perbuatan. Sebagai contoh jelas;

Seorang gadis berlagak cantik mahu belanja komiti department-nya yang baru dikenali makan. Beliau pun membuat pengumuman sewaktu tamat meeting mereka malam itu. ''Korang semua, malam ni jom pergi Manhattan Fish Market! I belanja korang. Mahal ok tempat tu, tapi parents i tak kisah sangat diorang kasi I guna kat kredit yang diorang kasi," Sambil senyum dan memegang bahu komiti di depan dia yang hampir termuntah dengar statement dia.

Haa.. camner tu? Ada tak pernah terjadi pada anda semua sebegitu? Makhluk-makhluk bahalol sebegini sememangnya wujud dalam kehidupan realiti kita semua. Jenis yang suka memuji diri sendiri namun dalam masa yang sama cuba menunjukkan kebaikan mereka pada dunia. Mereka ini juga suka kadang-kadang sengaja menggunakan kelebihan mereka, dan mengatakan itu sebenarnya satu kelemahan demi untuk meraih simpati orang ramai. Sebagai contoh;

''I prefer not to speak in Malay coz I look stupid if I speak in Malay'' tak ke bahalol kau tu? Kau ingat kau cakap macam tu orang lagi kesian? Tak, orang lagi carut kau. Tak pun satu lagi, ''Temp-o-yuck? ape tewww?~ is it the yellowish paste made of duriennnn?~'' walaupun sah-sah kau dah tahu itu apa kan?

Apa yang aku perasan akan golongan sebegini di UTP, walaupun mereka rasa mereka ni 'up', tapi sebenarnya mereka ni tak ada orang yang suka melainkan golongan-golongan itu sendiri juga. Tak ada kumpulan lain nak terima mereka sebab orang tak dapat nak get over ke-poyor-an mereka. Namun, mereka masih juga terhegeh-hegeh nak join kumpulan lain yang lebih 'cool'. Mereka juga akan membuat attempt berlagak cool yang konon-kononnya mampu menyebabkan mereka nampak macam cool dan seterusnya menyebabkan orang menjulang mereka di atas singgahsana. Ceewahhh~ (padahal orang lagi menyampah). Sebagai contoh;

1. Letak gambar mereka pergi gym di blog sambil memuji-muji muscle yang kalau hanya boleh dibandingkan dengan muscles badak air.

2. Hisap rokok di khalayak ramai sambil pandang-pandang sekeliling. Bukan sebab takut guard sangat pun, sebab nak tengok orang pandang diorang ke tak.


3. Diorang suka speaking english di mana-mana pun, especially sesama sendiri dan diorang suka rasa yang orang lain tak speaking hebat macam diorang. Orang lain tu bukan tak hebat speaking, malas nak tunjuk power jek. Lagipun, kita orang melayu. Speaking bila perlu saja. :)


4. Diorang akan berbuat pelbagai kebaikan. Macam kasi pinjam kereta, or printer ke, macam-macamlah tapi suka mengungkit in the end.


Banyak lagi lah sifat-sifat mereka yang di luar batasan pemikiran manusia normal, tapi, ya, itulah mereka. Mungkin tak dapat salahkan mereka sebab sikap dan perwatakan ini banyak dipengaruhi oleh persekitaran kita membesar. Mungkin mak ayah mereka juga begitu. Tapi bak pepatah melayu, masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak. Kita dah besar, tahu fikir perasaan orang lain. Dan kalau mereka ni power sangat, cuba gunakan ke-power-an itu untuk adapt-kan diri dengan environment di sekeliling mereka. Boleh??


p/s: kat sini Tronoh, ya. :)

6 comments:

macha_sezs said...

ahh~entry2 macam ni la yang buat aku syg ko...

1)nak link blog mamat tu..buleh buat aku gelak

2)err...perangai macam budak kecik~

3)hahaha..i tot u speak all the time...tak eh??
hehehe..ampun cikgu~

4)makhluk mcm ni selalu buataku pening kepala..............

Isumaru said...

hahaha.. aku pun x igt link blog dia

xpenting dlm hidup aku kot

tp bersepah jek org mcm ni dlm dunia ni.. mana2 blog pun leh jumpa :P


ko suke eyh aku tulis cenggini?? nk tulis cam dark~~ hahahaha

Firdaus Kamaruzaman said...

omg kenal sangat sape yang kau kutuk ni..

aifa.boutique said...

aku pn kenal!!!smenjak ofis aku da x block blog2 ni aku updated sket~haha

aifa.boutique said...

eh tp gadis belagak cantik tu x kenal -_-

Isumaru said...

hahahaha

entry ni tak spesifik pada orang-orang yang korang kenal


*penafian aku meyakinkan tak? :P