Monday, April 13, 2009

What Can I Say - Brandy Carlile

Growing up, aku rasa, aku dah involved myself dengan macam-macam hobi dan minat. Aku suka menyanyi, menari, berlakon, menulis pelbagai jenis cereka dan juga oskof, menjadi pengacara. Oh, jangan dilupa, aku juga gemar berbahas, debate (notice penggunaan bahasa yang berbeza), berpantun, apetah lagi bersyair dan macam-macam lagi. Belajar? Oh, itu kita cakap dalam post yang lain, ya?~ :P

Anyway.. sekarang ini, seperti yang telah aku gegak gempitakan, umur aku pun telah mencapai 21 tahun. Sudah matang aku kira aku ini - sepatutnya. Di UTP ini sahaja, aku masih melakukan banyak perkara-perkara yang aku sebutkan di atas tu. Kadang-kadang, dalam jangka masa yang sama.

Tapi aku sedar, walaupun aku menyanyi, menari, mengacara, ber-debate, atau menulis, aku tak pernah menjadi yang terbaik dalam mana-mana bidang itu semua. Ya, aku tak pernah menjulang trofi pembahas terbaik, mahupun memimpin pasukan bahas aku ke mercu kejayaan. Aku tak pernah mewakili Malaysia ke pertandingan nyanyian di Kazakhstan ( apa entah relevan nya aku cakap ini), cuma dalam bidang penulisan tu, pernah lah menang hadiah tempat kedua dalam sayembara cerpen peringkat kebangsaan. Tapi still, aku tak ada novel sendiri macam kakak aku. Jeles ni~

Konsepnya, sekarang ini, dengan menginjaknya aku ke umur 21, aku rasa aku perlu lebih fokus. Apa yang aku benar-benar mahu, minat dan bidang yang mana satu aku rasa aku akan menjadi paling cemerlang. Aku tak mahu hanya sekadar berada di tengah-tengah. Aku mahu ada definisi tentang diri aku yang tersendiri. Kalau di UTP, orang sebut bahas, zassss~ terbayang imej Junny dan perutnya, kalau orang sebut Robocon, orang akan teringat Najib dan komitmennya sehingga pergi intern final semester, kalau orang sebut penyanyi, teringat Oliver, kalau makan, teringat Kucai.. oops~

Tapi, you guys get my point kan~

Aku cuba nak tahu, siapa diri aku sebenarnya. Dan semalam, aku rasa macam dah dapat jawapannya.

Aku ini.. seorang.. EXPRESSIONIST!

Yes, aku rasa, diri aku ni penuh dengan expressions, pelbagai emosi dan pelbagai reaksi. Aku rasa, sebab itu aku kena keluarkan semua yang ada dalam jiwa aku ini dan channel-kannya dengan pelbagai aktiviti-aktiviti yang aku lakukan. I just want my feelings, thoughts and idea to be heard -- and seen. Mungkin sedikit LA (love attention) tapi, I'm kinda good in what I'm doing. Sekurang-kurangnya aku bukan macam MC2 Eupho hari tu. :P

Aku mungkin tak berupaya buat semua benda dalam satu masa yang sama. Dan mungkin tak boleh jadi yang terbaik dalam apa yang aku buat. Tapi aku bersyukur, dengan kebolehan-kebolehan yang aku ada inilah menemukan aku dengan banyak insan-insan hebat dalam bidang mereka masing-masing, dan memberi aku ruang untuk belajar lebih banyak lagi tentang kehidupan.

So, to you guys in your room, being timid and scared of life and it's complication, just discover its beauty from within you first. And the rest, I hope, will be history. :)


p/s: Aku jumpa orang yang hebat disaman pak gad. RM1420. Wa respek sama lu!

2 comments:

Ms Elise Paloma De' Amor said...

be ur self...get to know ur self better!!

zopakkun said...

janji ko wat seme mende tu ko enjoy.ade org hebat dlm certain bidang smp g level tggi2 tp stil die x suke sbnanye wat mnde tu.true story.huhu