Friday, April 17, 2009

Takes One to Know One - Katy Perry


Mari kita berbicara soal market ataupun pasaran dalam bahasa Melayu. Sesungguhnya, market atau pasaran yang aku nak bicarakan ini tiada kena mengena dengan ekonomi dunia mahupun pasar malam, sebaliknya, lebih kepada pasaran diri. Hiks~

Selalu kalau kita tengah sibuk berjalan-jalan dengan kawan-kawan kita di khalayak ramai, kemudian tersadung batu dan terjatuh, ketika kawan-kawan kita sedang gelak itu, kita akan terus mengeluarkan statement '&%#&*@# (tetap mencarut dulu ni), jatuh saham aku!' yesss, penggunaan perkataan saham sesungguhnya menunjukkan isu market ini memainkan peranan yang besar dalam kehidupan seharian kita. Sesorang itu pastinya ketika dia merasakan yang dia sedang menelusuri market-nya, akan cuba memastikan sahamnya tidak jatuh dalam pasaran itu.

Pada pandangan aku, market, sepertimana yang ada di dunia nyata, merujuk kepada taste dan pilihan hati seseorang itu. Jika seseorang itu tidak kesior (dalam bahasa Perak bermaksud 'teringin') akan golongan pelajar, maka market-nya pasti bukan di UTP apetah lagi di Tadika AL-Ummah. Jadi, golongan sebegini tidak akan kesah untuk mengorek hidung di kafe-kafe kerana kisah apa dia dengan pandangan para pelajar. Pandangan lecturer yang penting! (*matilah fantasi student-lecturer~)

Itu belum lagi market-market segmentations lain yang wujud dalam jiwa raga makhluk yang bernama manusia. Market untuk orang-orang yang berisi, untuk golongan-golongan korporat, untuk abang-abang rempit, untuk bohsia, untuk yang beruniform, untuk yang tinggi, rendah, hensem, bermisai, berkopiah, minoriti, dan macam-macam lagi market yang ada. Menarik bukan?

Konsep sebegini sememangnya meng-amazekan aku sebagai seorang pelajar business sebab tak payah belajar principles of marketing pun, rupa-rupanya, ilmu market ini sudah lama dipraktikkan dalam kehidupan seharian oleh orang-orang kita. Sedar tak sedar saja persoalannya. Jadik, ada siapa-siapa mahu berkongsi perihal market mereka? :P

6 comments:

macha_sezs said...

uhuhh
saham aku ikut pasaran dunia aku rasa..

jatuh merudum!!

Abir Abhar said...

camne nak naikkan saham ek?
sila beri tunjuk ajar..

zopakkun said...

penah dgr ungkapan 'cover macho' dan control ayu'?aku rs ni antara kesan negatif bila terlalu jaga saham.huhu

bila nk jg saham org akan jd tlalu tbatas smp xleh nk ekpress diri sbna.so jgn jg sgt saham korg k :)

Isumaru said...

ahhaha
itu betul

tp pd aku yg cover macho n control ayu tu bila derg xmengenal pasti saham derg lg

dlm erti kate laen.. desperate~

*pengsan~ :P


cmne nk naekkan saham?
jgn tanya aku.. aku xmaen saham.. hahaha

the one after another said...

market aku kat kedai 2 ringgit.

takpun kat bundle2 kat uptown tuh.

xpun kat lorong2 gelap.

P/S : ok. the 3rd one sounds so wrong ok. Hahahaha.

Isumaru said...

the 3rd one sounds so wrong but kinda rite 4 u

*pengsan~
:P