Wednesday, April 15, 2009

To Know Him is to Love Him - Amy Winehouse


Kadang-kadang, manusia terlalu memuja bulan dari kejauhan, cantik-lah, bersinarlah, dipagari bintang-lah, sedangkan kita tak sedar kalau kita tatap bulan tu dekat-dekat, bulan tu banyak celanya. banyak kawah-kawah akibat hentaman asteroid. (Mari belajar astronomi dengan abang Ismal!)

Konsepnya, macam itulah juga manusia. Kita bila nampak saja sesuatu yang cantik, kita dah mula suka. Dah mula memuji sesorang itu. Sedangkan kita tak tatap betul-betul kawah di muka dia (yang mungkin dia tutup dengan bedak foundation yang tebal ataupun concealer). Konsepnya, jangan mudah terjun pada kesimpulan. Sebab membesar, aku ada rasa sedih pedih di-judge sebelum dikenali. Ceewahhh~~

Sedikit sebanyak, aku sangat bersetuju dengan kenyataan 'tak kenal maka tak cinta'. tapi keseluruhannya, manusia hanya mahu mencintai apa yang mereka mahu cintai, bukan yang mereka mahu kenal. Manusia masing-masing sudah letakkan ketetapan yang sebegini-sebegini, sedemikian-sedimikian, hanya itu yang aku akan cintai. Sebab itu, seseorang itu, sesempurna mana pun cintanya pada seseorang lain, namun jika dia bukan yang didamba, maka cintanya tetap tidak akan berbalas.

Kalau ikut pada frasa berkenalan, memang ramai kenalan kita. Namun, bila dikira yang rapat, memang sedikit. Sebab itulah, perkenalan tak boleh sengat dikaitkan dengan cinta. Tapi, kenal itu boleh membuahkan cinta. Sebab, fanatik dan terlalu weirdo-lah kamu jika mencintai orang yang kamu tidak kenal! (ingat ya Cana, you tak kenal Sam Bunkface tu sangat! :P)

Tapi, aku rasa.. setakat pengalaman aku (baru juga pengalaman ini), yang paling pedih, adalah apabila orang yang kamu cintai/sayangi, rupa-rupanya bukan seperti mana yang kamu kenal pada mulanya. Sebab, of course, kita cintai seseorang itu seperti mana yang kita kenali dia, dan apabila ombak merubah pantai, dan masa mengubah manusia, ataupun Lumpur kota memalit hati, seseorang itu daripada sangat familiar, sudah menjadi seperti orang asing. Segala pendirian yang dicanang dan kita hormati, dipijak-pijak sendiri. Dan segala syakwasangka dan amarah yang terpendam, dilampias apabila diri dihimpit desperation untuk menunjukkan betapa betulnya setiap tindakan.

Jadi mari kita cernakan di sini seketika. Benarkah tak kenal maka tak cinta? Atau cinta mengaburi pengenalan diri?


p/s: aku ada tema dalam post ini, cuma aku tak tahu penyampaiannya betul atau salah. :)

12 comments:

zopakkun said...

pglaman yg agak baru ek?

biasala kalo bile kite da suke sesuatu,ape yg buruk psl mnde tu kite tak nmpak.sbb tu la org ckp cinta itu buta lg membutakan.tp pada aku cinta tu tak buta.org yg bcinta itu buta.ecewahhhh..haha

bab org yg sgt familiar ttbe jd asing tu pn aku rs sbb bile relationship berubah,care utk kite approach thing pn brubah.kite kne accept yg perubahan berlaku baru bole move forward.huhu

mgkin btul.kite xleh buta2 suka sesuatu.takot nti makan diri

dem~cm dr love la plak.wakaka

georgyna said...

cinta mengaburi pengenalan diri.haha.
terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata..cant reverse babe!
what u say is what u thought & pendam~ :Pp~

georgyna said...

zopak Dr Love dowh skang!
Fu-yoh!!!

Isumaru said...

ehhe.. i know
klu in between the person yg move on from fren to cinta, mmg akan berubah

tp in between org yg bercinta n sekeliling dia.. aku rasa xpyh berubah kot~

:)

Anonymous said...

owh aku bersetuju sangat akan perihal ini..
Kerana itulah juga cinta boleh berubah mengikut masa..
Kerana apabila kita sudah tidak mengenal seseorang itu, cinta akan pudar..

macha_sezs said...

err...tema die judge people ke?
orrr....cinta buta?
or...

oke. aku konfius pasal tema ko.

lalala~

georgyna said...

euw mok gmba google account u ni.adeyh.

Mh said...

cinta tak penah buat aku buta.

Isumaru said...

hahahaha
ena, akan bertukar gmba tu
don worry

:P

zopakkun said...

paan:mungkin ko blum pnh ikot ckp ati kot.ko rasional lg.ingat.ko pnh ckp,ko xde hati?wakaka :P

Isumaru said...

omg
jiwang sgt zopakkk~~~~~~~

chana said...

kekekek~~~ xnak knal pon sam tu cmne~
sekadar crushes sudeyhhh

aauwww