Wednesday, November 12, 2008

Lonely Soldier Boy - Hujan


aku gemar lawak yang ekstrim. pada aku lawak-lawak macam tu seolah-olah satu perkara yang sukar terjadi dalam dunia nyata. jadi apabila lawak-lawak sedemikian dipaparkan di kaca TV, ataupun di layar perak, aku memang jadi teruja untuk menontonnya. Aku suka twist-twist yang tidak terjangkau di otak yang terjadi dalam sesebuah lawak ekstrim itu, aku suka gaya bahasa yang sarkastik dan aku suka melihat mimik muka pelakon-pelakonnya yang memang seolah-olah memang dilahirkan untuk melakonkan watak-watak ekstrim itu. Di bawah ini aku senaraikan antara rancangan-rancangan dan adegan-adegan iklan, series dan filem komedi ekstrim yang aku ingati sampai sekarang.

1. Dalam series MadTV ada tunjukkan parody trailer Memoirs of Geisha. Aku ingat lagi waktu aku dengan kawan aku si Sadin yang telah pun selamat menyambung pelajarannya di Ireland menonton video trailer itu di youtube. Memang pecah perut. Sampai sekarang kalau aku tengok lagi, mesti gelak lagi. Aku tak tahan tengok lakonan Bobby Lee yang selambayaya memakai kimono dan menganjing-anjingkan setiap adegan dalam trailer tersebut terutamanya bila dia sedang memikat laki yang sedang mengayuh basikal itu. Aku malas nak paste video youtube itu di sini. jadi cari sendiri.

2. Aku suka rancangan Little Britain USA. Aku tak pernah tengok lagi Little Britain yang original punya dari UK, tapi aku tahu mesti lucu macam USA version. Watak-watak dalam Little Britain sangat satirikal dan sarkastik. Kutuk-kutuk Amerika macam dah tak ada hari esok. Kutuk-kutuk negara sendiri macam nak kena tembak dengan askar. Sangat mengingatkan aku pada Ah-Ha, cuma lagi ekstrim. Iyalah, siapa yang berani tunjuk lelaki pakai sut perempuan gemok bogel sambil ada tapak sulaiman melekat di celahan bontot kan?

3. Aku suka babak dalam series Grey's Anatomy 506 bila Christina Yang tarik tangan Grey dan berlari untuk mengelak dari bertembung dengan watak doktor lelaki baru yang pernah cium dia dulu. Adegan yang berlangsung selama hampir 11 saat itu, diiringi dengan bunyi-bunyian perccussion (tabla mungkin. hoho!) dan muka pelakon Sandra Oh yang nampak lebih buruk dari kebiasaan memang sangat intense dan melucukan. Memang itu antara adegan paling lawak pernah aku tengok dari drama Grey's Anatomy. Kalau episod itu dicalonkan untuk Emmy Award, silap-silap Sandra Oh boleh menang anugerah komedi.

4. Oh, dalam kedua-dua filem tulisan Tina Fey, Mean Girls dan Baby Mama, aku memang suka adegan Cady (Lindsay Lohan) melompat ke arah Regina George (Rachel McAdams) dalam kafeteria seolah-olah membayangkan pergaduhan antara dua ekor binatang di Afrika. Girlfights memang mengghairahkan. Tapi girlfight seperti binatang? Double pleasure dan jarang-jarang. Kalau dalam filem Baby Mama pula, aku teringat adegan Kate (Tina Fey) menyembur Angie (Amy Poehler) dengan air pancur kerana mahu bersihkan bahan kimia yang digunakan untuk mewarnakan akar rambut Amy Poehler. waktu itu memang sakit perut aku bila Amy Poehler jerit-jerit 'I'm clean! I'm clean!' seakan-akan drama penagih dadah pula aku tengok.

5. Ada satu iklan minuman ringan Miller Light Catfight Uncensored benar-benar menguji urat ketawa aku. Minta maaf kepada para gadis kerana iklan ini masih tentang dua gadis yang bergaduh dan bergelutan hanya kerana tidak sepakat dalam adjektif rasa minuman ringan tersebut. Pergelutan bermula dari alfresco, sehingga masuk ke dalam kolam air pancur, dan akhir sekali ke dalam simen cair. Memang bodoh tetapi menghiburkan.

6. Ah, kesemua filem Scary Movies benar-benar kegemaran aku tapi aku paling menyukai Scary Movie 1 yang menganjing-anjingkan filem 'Scream' dan 'I Know What You Did Last Summer'. Adegan terbaik? Sewaktu Buffy (Shannon Elizabeth) sedang menunjukkan bakat lakonnya dalam pertandingan ratu cantik sekolah. baru hendak memulakan lakonannya (yang berkemungkinan bimbo seperti wataknya juga) tiba-tiba dia melihat bagaimana kekasih hatinya dibunuh di depan mata. Jeritan meminta tolong dan tangisan Buffy dianggap real dan terus dia memenangi gelaran itu. yang seronoknya, beliau terima gelaran itu dengan rasa gembira seolah-olah pembunuhan tadi tak wujud. Siap tolak seorang gadis yang sedang memujuk dia yangs sedang menangis di backstage sambil berkata 'I won, bitch!' Sangat sadis!

7. aku suka waktu Kahuna tanyakan 'Emel? Emel? Emel?' dalam post terbarunya. Aku ketawa sorang-sorang. Sangat intense dan sarkastik.

banyak lagi komedi-komedi ekstrim yang pada aku sangat bijak dan mempunyai mesej tersendiri pada aku. aku akan terus menonton adegan-adegan sebegini dan terus terhibur sebab bukan mudah nak buat lawak sedemikian. perlu ada minda-minda yang segar bugar dan benar-benar kreatif. kalau dengan Minnie dan Jinggo sendiri, kami sering saja ada idea-idea lawak ekstrim kami sendiri. Mungkin suatu hari kami juga akan keluar dengan filem atau video parody kami. Mana tahu kan?~

p/s: teringat waktu first year first semester, aku, jinggo dan manckk sedang berjalan pulang dari lecture dan membayangkan kami sedang berada dalam video klip Jewel - Intutition. Hoho!

sudah2~, pergi muntahkan biskut marie cicah milo mocha yang aku makan tadi.

4 comments:

Ridhwan A. said...

Oooo... I love jewel!!!

can i be in your parody vid?

LOL!

Isumaru said...

hahaha..
i don dig much of jewel's songs. but i like that intutition vid. very commercial!

yes ridh. u can be the drunk guy laying on the bench. :P

Ridhwan A. said...

ooo... love that!!!

LOL!

Stephanie Morris said...

i love parodies! hehe...kalau ade a good video cam, dah lame dah buat!
OMG! ridh, we should so do one. pastukan, make out a special invitation, suruh ISMAL dtg cameo. haha. I CAN SO IMAGINE THIS!

btw, currently best funny show that i like -- Kelsey Grammer Presents The Sketch Show! sgt funny! tak tahan!