Saturday, November 8, 2008

Say It Right - Nelly Furtado


bila kawan2 aku sedang gembira mahu pergi berpraktikal dalam masa tidak sampai sebulan lagi, dan ada juga yg sedang kecewa kerana belum mendapat apa2 offer, aku pula sedang duduk diam dan risau.risau bila tiba waktu untuk aku kecewa seperti mereka. sebab sudah pasti aku tak punya pointer yang bermula dengan angka 3. dan aku tak ada senarai kokurikular aktiviti yang melampaui 5 mukasurat dengan gambar-gambar gah seperti sedang bersalaman dengan Che Det. haihh~~

katakan yang aku tidak melakukan kesalahan dengan diam dan berbaring-baringan tatkala masing-masing membilang hari, waktu dan kerisauan - aku

aku tak mahu praktikal di tempat yang menuntut aku melakukan sebarang bentuk programming, ataupun designing. sebab microsoft word pun aku belum khatam, inikan pula mahu mentelaah adobe. aku tak handal mcm gadis berkerjaya PnP, Hilary (bukan nama sebenar). aku mahu lakukan sesuatu yang cuma memerlukan aku berkata-kata. sebab aku tau, forte aku adalah kemampuan aku berkomunikasi dengan baik. niche aku pula menyanyi. tapi itulah, aku tidak bersuara bagai emas dalam bentuk gelombang seperti K A H U N A, jadi aku letak itu sebagai niche. huhu~ soalnya, aku tak sesuai berada dalam jurusan Business Information System ini. Dalam pasukan sabjek Software Engineering aku, aku pun hanya ahli tempelan yang tidak menyumbangkan apa2 sewaktu documentation ataupun development of the software itself. sebab aku tak ada kepakaran itu. khidmat aku hanya digunakan saat-saat akhir waktu presentation. sebab itu kekuatan aku - bercakap. kata lecturer Corporate Ethics aku selepas group presentation kami dulu, 'Ismal is born to be a speaker' mungkinkah aku lahir2 dahulu trus boleh bercakap?

kawan-kawan aku tanya, 'nanti kamu mahu intern di mana?'. aku jawab 'tv3 mungkin - PR'. mencelah kawan aku si Kucing yang sering-sering saja mengutuk boss department tempat dia intern seorang lelaki lembut 'hurm, aku takut SV UTP nanti kata bidang tugas tak kena dengan program yang kau ambil sekarang' DING DING DING DING! Kucing, kau tak menyelesaikan misteri Holy Grail dengan mengungkapkan kata-kata yang sudah lama bermain dalam otak aku. Aku dah lama tau kalau aku intern management atau PR, memang tak kena dengan nature Information System itu sendiri. Habis tu, apa guna mereka letakkan sabjek-sabjek seperti Management and Organizational Behavior dalam program kami ini kalau kemudiannya tak dapat di-aplikasikan? jadi, aku pening~ aku tak mahu buat database.. tak mahu buat system. kalau aku kena buat, aku akan menipu. aku akan hantar ke kedai dan suruh programmer yang benar-benar programmer buatkan.

aku terlalu sayang bahasa (ibundaku mahupun Bahasa Melayu), dan aku sayangkan kemampuan aku berinteraksi dengan manusia, haiwan dan dinding tepi katilku sehinggakan aku rasa adalah satu kerugian jika aku tak teruskan passion aku ini. Kenapa wajar aku abide pada undang-undang yang dibuat manusia jika pengakhirannya hanya akan buat aku lagi miserable kan? malahan aku sudah berkira-kira mahu membuka kelas tusyen cuti semester ini, mahu mengajar English. tapi bukan English sekolah yang memaksa anak-anak murid menghafal dan menjawab peperiksaan, aku mahu mengajar Communication English. Ya, aku mahu mengajar anak-anak Sungai Siput lebih berani berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. berdiri depan orang ramai tanpa ada rasa kaget mahu menuturkan 'I believe globalisation is becoming a threat more than a blessing' daripada sekadar mengetahui 'Yes', 'No', 'Sorry' dan 'I Love U' sahaja. Aku mahu mereka jadi macam aku. Selalu saja disalah-anggap sebagai KL-lites konon-kononnya. Aku baru tahu rupanya, jika kita berpakaian kemas-kemas, dan punya kemampuan berbahasa Inggeris yang luar biasa, maka kita secara otomatisnya seperti orang KL. sedangkan ramai saja orang-orang dari KL yang aku kenal, mahu menyusun satu ayat Inggeris dengan nahu dan tatabahasa yang sempurna pun bagai mahu tercirit lagaknya. aku tak tahu nak bangga atau kecewa dengan anggapan yang sering saja jatuh ke atas aku itu.

aku mahu hebat dalam satu-satu perkara yang aku lakukan. aku takkan hebat dalam BIS. aku tahu itu. selama-lama aku di UTP ini aku seorang mediocre, dan aku seolah-olah dapat merasakan aku akan kekal begitu. aku bukan seperti I (pangkal nama sebenar) yang gigih belajar engineering bukan kerana minat, cuma kerana mahu dapat degree, kerja bagus dan gaji besar. nanti bila kaya boleh shopping macam-macam, puaskan nafsu modernisasi. aku orang sekian-sekian yang rela miskin daripada menipu diri sendiri, daripada kehilangan separuh kehidupan mengejar satu kepalsuan. aku mahu jadi seorang yang mampu meluahkan perasaan aku melalui cara aku sendiri. dengan menyanyi, dengan menulis dengan bersajak dan dengan berkata-kata. aku mahu didengari. mahu dimengerti.

jadi salahkah jika aku merasakan apa yang aku pelajari sekarang ini bukan satu bantuan kepada perkembangan jiwa rasa aku. persetankan kepada yang menganggap tanpa pelajaran kita takkan berjaya. korang semua lebih bahalol dari ungka sebab pembelajaran bukan sekadar formal semata-mata. kita belajar dari pengalaman, dari kejatuhan dan kejayaan (jika ada). jangan anggap penjual burger tepi jalan atau makcik yang menyapu rumah korang yang kotor dengan sampah-sampah bijak pandai korang itu tidak berilmu dan tidak boleh dihormati. aku percaya, nanti suatu hari waktu aku sedang duduk-duduk hisap rokok di anjung rumah di tepi pantai sambil mensyukuri apa yang aku ada, kamu semua akan terus merasakan yang harta, pangkat dan material yang kamu ada itu masih tidak mencukupi walau sekuat mana tenaga telah dikerah. aku tahu saat itu aku gembira dan tidak stress dengan perkara-perkara sedemikian sebab aku berada dalam dunia sempurna yang aku ciptakan sendiri. bukan kerana tekanan dari orang lain ataupun kerana perlu stick to the status quo.

kepada yang menganggap aku seorang yang malas, sila terus menganggap sedemikian sebab aku memang malas. di sini. di UTP. kerana korang rajin belajar dan pandai tak menyebabkan aku perlu memberi rasa hormat pada kamu - tambah-tambah pada yang suka memberi pandangan dan kata-kata sinis kepada aku. aku tak makan guna duit kamu, dan aku tak pecahkan dara adik-adik kamu yang mungkin sudah tiada dara. kepada yang tahu sebab-sebab train-wreck ini terjadi, terima kasih kerana memahami aku, dan aku berdoa moga-moga kamu sekian-sekian akan terus kekal menghiasi perjalanan hidup aku.

sudah-sudah, masa untuk jadi bulemik. pergi muntah semua~

6 comments:

Stephanie Morris said...

Deep ismal, very deep. i like.

Isumaru said...

skin deep~

*tetiba ;P

iLLy said...

saranan utk tmpt intern:

GTS-KM dayabumi. haram tade programming, designing, dan kamu akan bercakap dgn banyaknye..

yang penting: kene rajin

Isumaru said...

ahh~~

akhirnya.. ada harapan untuk hidup di situ
thx illy
;)

budak cari hari said...

hilang sedikit tekanan menatap skrin putih ms word lepas baca ini entri.
terima kasih.(:

Isumaru said...

eyh syahirah, post pasal tekanan pun boleh menghilangkan tekanan eyh?

i'm glad that I helped u. ur welcome. again and again. ;)