Monday, November 17, 2008

Just a Little - Liberty X


Sejak kecil lagi aku sudah perasan yang aku ada satu perasaan puas dan seronok bila melihat watak jahat dipukul dalam filem atau series. Tapi bukan watak-watak jahat biasa macam Green Goblin atau Joker, tapi aku suka kalau watak jahat perempuan yang dipukul. Ya, to be truth, aku benci perempuan-perempuan jahat. Jahat pada pandangan aku ini ialah perempuan-perempuan yang kaki dengki, suka mengumpat orang, suk amenjatuhkan orang lain dan macam-macam lagi perangai yang menjengkelkan.

Mungkin sebab sepanjang membesar aku ada ramai kakak-kakak. Jadi pastilah aku selalu mendengar cerita mereka tentang kawan-kawan perempuan mereka yang berperangai sedemikian rupa. Jadi serba sedikit perasaan tidak suka itu sudah muncul. Tak adalah aku mahu katakan yang kakak-kakak aku itu wanita sempurna, berperangai bagaikan malaikat. Tapi setakat ini aku dapat rasakan, mereka memang baik dengan orang ramai. Macam aku juga :P

Oleh sebab itulah, bila ada saja filem atau series yang menunjukkan adanya watak jahat perempuan yang dibelasah, aku akan bersorak kegembiraan. Tambah-tambah watak yang tak pernah-pernah berubah walaupun diberi peluang. Macam Regina George dalam Mean Girls, bila dia dilanggar oleh bas, hati aku pun jadi puas. Tak pun macam Col. Dr. Irina Spalko dalam Indiana Jones and the Kingdom of Crystal Skull yang tak habis-habis mencari gaduh dengan Indiana Jones dan berbagai-bagai lagi watak byotches dalam perlbagai filem Hollywood.

Kalau dalam filem Melayu pun aku suka saja tengok perempuan-perempuan jahat ini ditampar, atau dipulang buah paku keras sebab mereka ini kalau tidak diajar memang tak akan sedar. Aku tak tahulah kalau aku jumpa mereka-mereka ini dalam dunia nyata. Entah-entah aku pula yang mengambil tindakan sendiri. Sebenarnya, memanglah keganasan ini bukan satu penyelesaian terbaik dalam sesuatu konflik, tapi secara realistiknya, sesetengah perkara itu hanya boleh diselesaikan hanya dengan tindakan fizikal (ideologi mana aku ambil entah). Tapi yang penting di sini, aku memang tak suka kejahatan yang menyakitkan hati. Dalam apa jua cara sekalipun.

Sebab itulah aku puas bila tengok nenek tua dalam cerita Madagascar 2 itu dilanggar oleh penguin-penguin comel itu dengan kereta safari yang di-hijack mereka. :P

*******************************************

Nota tentang entry aku sebelum ini. Sebenarnya, aku agak merasa bersalah bila aku ceritakan tentang budak-budak rumah nombor satu itu sebab mungkin aku over-react. Dan mungkin pintu itu terhempas secara tidak sengaja.

TAPI, rupa-rupanya, bukan aku seorang sahaja yang mengalami nasib sedemikian. Kawan-kawan aku yang lain juga turut terkena perkara yang sama. Housemates aku Mon dan Zula sedang berjalan dan bersembang di depan bilik mereka dan BAM! pintu bilik nombor satu dihempas. Kawan aku si FK sedang berjalan masuk ke dalam rumah aku sambil menyanyi dengan lantang dan BAM! pintu bilik nombor satu dihempas juga. Aku rasa mahu satu malam mencabut pintu bilik mereka supaya mereka tak dapat menghempas lagi.

Mereka memang celaka. Sumpah celaka!!!

6 comments:

Ridhwan A. said...

mereka mmg celaka!

ismal, cabut pintu itu skarang!!!!!!!!!!!!

Isumaru said...

a'ah!

aku igt nk upah lori suruh langgar pintu bilik derg.

ganas x? :P

h a r i t h said...

hahaha..you made the world laughs..h aha

Stephanie Morris said...

hmmm....xyah lori2..

pergi time derang xde, berbekalkan gam gajah, gamkan trus pintu derang yang dah tutup tu, pastu gelak sambil tgk derang terai nak bukak bile dah balik nanti.


kau nak BAM pintu sgt kan? aku dah tolong senangkan kerja kau tu! haha

Isumaru said...

Finz!

great idea.. hahahaha
nanti try buat r ;P

Ridhwan A. said...

aafin! ganas!