Thursday, November 6, 2008

Don't Believe in Love - Dido


aku percaya pada cinta. cinta pada Tuhan, pada Nabi, pada agama, pada keluarga pada rakan-rakanku. dan aku percaya pada cinta yg dipercayai oleh ramai gadis2 dan teruna2 remaja, cinta pada kekasih ku seru~ hoho! cinta seperti cliche-nya adalah satu2 perkata yg suci, yg menghubungkan rohani, hati, jiwa dan raga (pd yg mahram saja ya). kepada golongan2 hippies, cinta mampu mengubah dunia ke arah keamanan dengan kita duduk2 di sekeliling unggun api sambil bernyanyi irama folk-pop dengan iringan gitar sambil makan bunga daisies.

begitu kuatnya cinta. sumer org mahu merasakan cinta kerana cinta telah di-overrated kan. sesiapa yg tidak bercinta akan dikatakan seorang loser, hilang keyakinan diri, dan mula menjadi gay walaupun gay juga bercinta. ejen2 pencari jodoh mula tumbuh ibarat lepasan2 rancangan nyanyian realiti TV sehingga pada semua org, mencari pasangan itu adalah satu necessity, bukan lg perbuatan masa lapang yg aku gemar lakukan dahulu selepas tamat demam SPM. cinta oh cinta~

aku percaya pada cinta kerana aku dapat melihat betapa luruhnya hati abah bila kehilangan mak. bila kakak sulung aku kehilangan suaminya dalam tragedi jalan raya. sebab kehilangan ini seolah-olah membuakkan rasa cinta. ironik kan? tapi itulah, abah dan kakakku kehilangan cinta, namun mereka temui semula cinta baru. maknanya, cinta boleh kembali. tapi cinta yg sebelumya itu tidak bermakna telah di-flush dalam lubang jamban dan dilupakan sebegitu sahaja sebagaimana yg gemar anak2 muda skrg lakukan. tapi tidaklah secara literal. selalunya yg di-flush adalah sim-cards yg terisi nombor2 anak gadis yg sudah terpedaya.

cinta ibarat muzik dalam kehidupan kita. ada masa balada, rock, heavy rock, jazz (hurm. cinta yg swing.. boleh?) dan Bollywood. cinta mewujudkan fantasi-fantasi gemurahi dan suci (mungkin!) sehinggakan diangkat indah di layar-layar perak dan menjadi reference kepada hati-hati yang mahu melarikan diri drpd realiti cinta yg menyakitkan. yup, pokoknya, manusia akan lebih tertarik menanti happy ending daripada konflik2 sebelumnya. walhal, konflik itulah yg menyemarakkan happy ending itu. bayangkan kisah Cinderella tanpa epal beracun? Giselle tanpa kota New York? aku tanpa gel rambut? yerp, happy ending takkan terasa terlalu berjaya sbb tak ada adegan2 seksa yang meragut emosi penonton pada permulaan cerita. jadi, mengapa lari dari kenyataan yang menyakitkan hanya kerana mahukan cinta?

realitinya, cinta tak selalu indah. pada yg single, mencari cinta satu journey yg penuh dgn jatuh dan bangun. sbb itu kita gabungkan jatuh dan cinta. supaya org akan mengerti cinta itu menyakitkan. pada yang berpunya pula, cinta itu satu ikatan yang penuh dengan onak duri (ahh, cliche lirik lagu Melayu) dan dugaan. kerana mahu mempertahankan cinta bukan mudah. bila bahagia jek, mesti ada saja yg mengganggu. tak kesahlah samada org ketiga, orang keempat atau kelima. mesti ada pergaduhan atau kecurangan yg tidak disengajakan (ooops!). dan kepada yang kehilangan cinta, pasti terasa bagai separuh jiwa dan penghidupan telah dibawa pergi bersama hilanganya jasad dikambus tanah. macam sewaktu mak pergi. aku terasa mcm hilang arah seketika (sekarang pun masih hilang arah). tapi itulah dugaan bercinta, kehilangan tak mungkin boleh dijangka. sebab itulah bila bercinta mesti realistik. kalau terlalu cinta pada Tuhan sekalipun, perlu ke kita menjangka kita hanya akan dikurnia kehidupan yang bahagia saja. Nabi Ayub pun diuji dugaan penyakit kulit yang maha dahsyat, inikan pula kita insan biasa yang lemah dan hina.

kerana cinta itu lahir dari hati, maka kedua-dua hati perlu saling mengerti. baru cinta boleh bahagia - kata kawanku yang sedang hangat bercinta dengan teman sebiliknya sendiri di Ukraine smbil menghafal anatomi-anatomi badan masing2.

aku pernah, sedang dan akan terus bercinta. pada saat-saat aku lemah, aku mahu insan yang aku cintai memberikan kekuatan. pada saat aku gembira, aku mahu teman untuk sama2 ketawa. pada saat menempa kejayaan, biarlah aku berjaya kerana cinta aku sentiasa ada di sisi. tak naklah bila dah berjaya baru ada cinta. takut cinta tu bukan kerana aku, tp sbb kejayaan itu. tapi who knows about the future kan? entah2, xde kejayaan pun kot nnt. :P okies, til here. sila pergi muntah semua~

2 comments:

nur aimi jamshah said...

the best post i've read in a while..

very enlightening :)

p/s: sorry to hear about your late mom and brother in law..

|sMa| said...

thx aimi.

p/s: they're gone for years now but stayed in my heart forever ;)