Friday, November 14, 2008

Time of Your Life - Green Day

"Siot, hari ni diorang mangga pulak. Solex lagik tu. Camne nak masuk ni, weyh?" Tim pandang muka kitorang yang lain satu persatu macam kami ini ada jawapan kepada persoalan dia.

"Kau kepala. Mana aku tahu! Kau baik cepat. Aku takut nanti Gaban lalu. Dia dah la warden malam ni," aku mengingatkan Tim yang masih membelek-belek mangga Solex itu seolah-olah sentuhan tangannya ada kuasa Midas yang mampu membuka kunci itu.

"Tingkap sudeyh. Tunggu-tunggu macam ni perut aku dah berkeroncong ni," Pa yang berbadan besar sudah hilang sabar. Aku pandang semua kawan-kawan aku yang lain yang sedang duduk bercangkung di depan pintu belakang dewan makan kami ini. Tim, Pa, Sol, Jiban dan aku. Semuanya bercangkung di dalam gelap. Mengelak dari terkena suluhan cahaya tiang lampu di tepi dewan makan ini. Rasa berdebar untuk memecah masuk dewan makan ini memang ada, tapi rasa thrill itu lebih banyak. Dah empat kali dalam 2 bulan ini kami buat macam ini, tapi Alhamdulillah (ironik!) tak pernah kantoi lagi.

"Ok-ok, Sol, ko ambil batang besi tu. Jiban, kau pergi check tingkap tu kunci rapat ke tak?" Tim, ketua segala kejahatan kami sudah mula membuat task delegation. Bakat kepimpinan Tim ni memang aku kagumi. Selang seminit selepas itu, kedua-dua Sol dan Jiban selesai melakukan tugas mereka. Sol hulur pada Tim satu silinder besi yang mempunyai ukur lilit segenggam. Entah dari mana asal usul besi dan kegunaannya, aku pun tak tahu.

"Tim, tingkap semua kunci. So, macam mana?" Jiban menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

"Kita umpil," tenang saja Tim memberi jawapan sambil menghentak-hentakkan hujung silinder besi itu. Aku kira Tim mahu memenyekkan hujung besi itu untuk memudahkan dia mengumpil nanti. Serba sedikit, perbuatannya itu mewujudkan bunyi hentakan yang pada pendapat aku agak boleh didengari dari jarak beberapa puluh meter dari kedudukan kami (estimation dalam ketakutan).

"Kau ni! Isk,meh sini besi tu!" Pa sudah hilang sabar. Dia merampas silinder besi itu dari tangan Tim, bangun, dan memijak hujung besi itu. Sekelip mata saja penyek hujung besi itu. Bulat mata kami semua melihat keupayaan si Pa. Tim tersengih-sengih, mengambil besi itu dari tangan Pa dan perlahan-lahan kami semua jalan menunduk ke arah tingkap yang bakal diumpil nanti.

*********************************************

"Cayalah korang. Heaven betul kalau hari-hari macam ni," Pa menepuk-nepuk bahu aku sambil menyuap masuk ais krim ke dalam mulutnya. Jiban dan Sol sibuk memasukkan mangkuk-mangkuk ais krim ke dalam plastik sampah yang kami jumpa dalam kabinet pinggan mangkuk dewan makan ini.

"Oit, buah-buah betik tadi tu jangan lupa masukkan sekali," Tim mengingatkan mereka berdua sambil menjenguk-jengukkan kepalanya ke luar tingkap menjaga line. Risau kalau Gaban muncul secara tiba-tiba. Aku dan Pa segera mengangkat buah-buah betik itu dan memasukkannya ke dalam plastik sampah yang lain. Setelah selesai, Tim mengarahkan kami memanjat keluar dari tingkap itu satu persatu, dan perlahan-lahan. Sebaik sahaja kami berempat sudah keluar, tiba giliran Pa untuk memanjat tingkap itu. Tiba-tiba, dari arah asrama perempuan, aku dapat melihat lampu disuluh ke dalam dewan makan.

"Hoi, korang buat apa tu?!" kedengaran suara Gaban dari sebelah dewan makan satu lagi.

"Cepat Pa. Cepat!" aku menarik-narik tangan Pa yang mula gelabah memanjat. Sol, Jiban dan Tim sudah lari awal-awal lagi bersama dengan hasil pecah masuk kami. Memang itu adalah antara perancangan kami jika situasi begini berlaku. Ada antara kami yang akan lari dahulu untuk menyorokkan makanan-makanan itu semua. Pa kini sedang berusaha turun dari tingkap. Kaki kirinya macam tersangkut dari dalam. Susah benar dia nak keluar sebab badannya yang sangat besar itu.

"Hoi, tunggu!" suara Gaban kedengaran dari belakang dewan. Ini tak boleh jadi. Aku tarik tangan Pa kuat-kuat. BUK! Pa jatuh dan menimpa aku. Waktu itu dah tak fikir sakit tak sakit. Terus saja kami berdua lari ke arah asrama kami. Suara Gaban menjerit-jerit masih kedengaran dari belakang dewan makan. Lembab jugak mamat tu kejar kami. Terus saja kami menuju ke bilik asrama kami. Sampai-sampai saja dalam bilik, kami berdua terus merangkak masuk ke arah katil Tim. Kalau berdiri takut-takut Gaban nampak figura kami dari tingkap bilik. Pa bernafas dengan laju. Mengah. Aku pun sama. Tapi aku wakil merentas desa sekolah. Jadi tak ada masalah sangat.

"Kau rasa gaban perasan tak kita siapa tadi?" Aku tanya pada Tim. Tim menggeleng-gelengkan kepalanya. Aku mengangguk.

"Aku pun rasa dia tak perasan sebab tak ada pulak dia jerit panggil nama kitorang ke apa tadi," Kami lima orang ni memang sangat terkenal di sekolah sebagai pelajar-pelajar yang selalu buat masalah. Jadi Gaban selaku guru disiplin memang kenal benar dengan kami. Namun sejak SPM dah main dekat, kami pun dah berlagak main baik. Jadi Gaban pun kurang cari masalah dengan kami. Selalunya kalau ada isu disiplin, pelajar tingkatan empat yang selalu warden cari.

"Weyh korang...," Tiba-tiba Pa bersuara.

"Apesal?" Tim sedikit berbisik. Bimbang kalau Gaban sedang lalu di koridor asrama kami.

"Aku tadi tertinggal selipar kiri aku waktu Mal tarik aku tadi," Muka Pa sedikit berkerut. Sol dan Jiban menampar dahi sendiri. Mata aku da membulat. Tim menepuk kepala Pa.

"Pa, kaki kau tu saiz gajah. Konfem-konfem-lah Gaban tahu itu kau punya! Haih~" Tim membenamkan kepalanya ke bantal sendiri. Tiba-tiba, pintu bilik asrama kami terkuak. Lampu dibuka dan Gaban sedang berdiri di muka pintu sambil menghayun-hayunkan selipar si Pa. KANTOI!

********************************************

Aku terjaga dari tidur. Mimpi pecah masuk dewan makan? Tim? Pa? Sol dan Jiban? Sejak bila lah pulak aku penah geng dengan mereka semua tu waktu kat sekolah asrama dulu. Confirm-comfirm-lah aku yang baik dan tidur awal tu. Tak ada masa nak buat benda-benda bodoh macam tu konon-kononnya.

Tapi, kadang-kadang aku pernah terfikir, kan seronok kalau aku betul-betul aku salah seorang dari mereka. Walaupun orang pandang students macam tu bermasalah, aku nampak benda tu macam fun. Walaupun buat jahat, tapi buat sama-sama dengan kawan-kawan. At least, by the time you are old, you have that kind of stories to share with your descendants. Ada experience yang lain dari yang lain. Sebab aku selalu fikir budak-budak macam ni cool. Tak adalah aku ni tak cool. Cool juga (hoho!), tapi selalu terfikir apa akan jadi pada aku sekarang kalau aku dulu macam tu.

Dalam kehidupan ni, kita selalu fikir nak buat sesuatu tapi ada saja yang menghalang kita dari melakukan sesuatu itu. Macam-macam alasan yang kita beri seolah-olah kita sendiri yang membina penghalang untuk diri sendiri. 'Dah terlambat' atau 'dah tua' dan macam-macam alasan lain. Pada aku, sepatutnya tak ada alasan-alasan macam tu dalam kehidupan kita sebab arah tuju hidup ini kita yang tentukan sendiri. Post ini aku buat bukan untuk aku lampiaskan nafsu aku untuk jadi lebih jahat atau lebih cool. Cuma aku percaya, kalau ada sesuatu yang pada satu masa dulu kita tak pernah capai, tak bermakna kita tak boleh capai langsung perkara itu. It all depends on the effort and the determination.

Jadi kalau dulu kita mahu jadi atlit sekolah tapi tak berkesempatan, sila turun ke padang dan mula berlari. Walaupun sekarang dah gendut, tak bermakna kemampuan berlari itu tak pernah ada. Si I kawan aku mampu saja buat begitu, siap menang pertandingan merentas desa di UTP lagi walaupun di sekolah dulu dia pernah gemuk. Kalau dahulu mahu cuba-cuba merokok tapi selalu takut kantoi dengan warden, pergi ke bilik kawan kamu yang merokok dan minta sebatang (perokok-perokok memang pemurah walaupun harga rokok mahal, percayalah!). Selepas beberapa puffs, kamu akan tahu sama ada suka atau tidak. Kalau tak percaya, tanya FK. Jika kamu mahu jadi lebih outspoken dan kurang pemalu, keluar dari bilik dan mula bersosial. Jumpa lebih ramai orang dan mungkin join pelbagai events supaya kamu lebih selesa berhadapan dengan orang ramai. Peluang itu ada, cuma bergantung kepada kita untuk mengambil kesempatan itu. Yang penting, jangan diri kira sendiri jadi batu penghalang kepada apa yang inginkan.

p/s: Mahu jadi doktor lepas tonton Grey's Anatomy. Sempat lagi tak?

Sudah-sudah. Jom makan ais krim sampai muntah!

9 comments:

Ridhwan A. said...

cis, ingatkan betul. mimpi rupanya!!!!

LOL!

Isumaru said...

yo lah encik ridh.. os cof i'm not that kinda student~

:P

i kan yg malam2 buat qiamullail tu. lalalalala~

Firdaus Kamaruzaman said...

hurm.. baru dapat komen..

blog lama berwajah baru..
gaya penulisan yang baru..
cara penyampaian yang baru..

dan juga muntah2.. ngandung ke..

owh ye.. i jadi lampi bila fikir sapa jinggo dan juga minnie..

agaknya kalau i u letak nama apa ek..

Isumaru said...

FK, i da ltk nama u dah. tetap FK. ;P tp aku boleh jek guna 'Fart' ke. ok x?

semua2 yg baru tu ok ke?

hahhaa.. xpregnant lg. xjumpa yg sesuai lg. keskes

Fazly Mshis said...

semalll im glad u post something bout grey's synopsis kt tepi tuh. haha tq

talk about being so pathetic of dc v1 yg busan babi ni..haih

Ridhwan A. said...

motif sangat!

muntah lagi!

;-)

Isumaru said...

hahaha.. ridhridh jeles~~

fazly, mmg i buat review greys tu utk u.. haha :P

Abir Abhar said...

ceh mimpi je..
thrill gak la baca

Anonymous said...

dem yuhhhhh!!! i thought it was for real.. br mcm nk tabik.. hahaha.. but it was fun reading this entry.. hebat mimpi u tu.. hehe :p